Van Ngadi Bazar naar Jagat 1.300 meter

1 maart 2011 - Jagat, Nepal

Na een heerlijke en lange nacht slaap, werden we gewekt door de haan van Ngadi Bazar.

Hier is het wel alsof je met zijn alle op 1 slaapzaal ligt te slapen. Er zitten wel wanden tussen de kamers, maar die zijn zo dun dat die het geluid niet tegenhouden. Oordopjes zijn hier geen overbodige luxe. In de kamer naast ons lag een Canadees een heel bos om te zagen.

Na een heerlijk ontbijt zijn we om 07:15 begonnen aan onze eerste echte loopdag. Onze route liep via kleine dorpjes, langs terrassen en over brede wegen met gravel.

Dag 4 - Dorpje langs de route  Dag 4 - Thee pauze in Bahun Dente  Dag 4 - Meisje in Bahun Dente

Na 2 uur lopen stopte we in Bahun Dente voor een kopje zwarte thee. Hier zie je hoe het leven in een dergelijk onherbergzaam gebied is. Bij de lokale slager was een geit geslacht en het hele dorp liep uit om een stuk van het verse vlees of van de organen te kopen.

Na de thee liepen we verder. Hier en daar was het pad redelijk steil omhoog en we moesten regelmatig de rivier oversteken. De ene brug is echter steviger dan de ander, maar echt onveilige bruggen zaten er (nog) niet bij.

Na 1,5 uur lopen stopte we in Ghermu Pant voor de lunch. Vanaf het terras had je een prachtig uitzicht op een enorme waterval die van de berg aan de overkant van de rivier naar beneden valt. Na een heerlijke Dal Bhat gingen we weer verder.

Vanaf Ghermu Pant was het nog maar 2 uur lopen. Alleen was dit up hill in de brandende zon. Het viel niet mee, maar uiteindelijk waren we 30 minuten eerder in Jagat dan onze drager.

Dag 4 - prachtig uitzicht  Dag 4 - Ezelkaravaan komt Jagat binnen

We logeren in de Eco lodge en we hebben een kamer met een privé douche/wc. We zouden hier ook warm water moeten hebben, maar dat was er niet toen wij onder de douche gingen. Toch is het wel lekker om het stof uit je haren en van je lijf te spoelen.

Na een korte wandeling door het dorpje, de hoofdstraat op en neer, hebben we ons op het terras geparkeerd met een heerlijke pot honing-ginger-lemon thee. Na een heerlijke kip-curry hebben we de verdere route met Sanu doorgenomen. Het blijkt dat we nu al voorlopen op het schema. Volgens het schema zouden we vanavond in Ghermu Pant overnachten, maar daar waren we rond lunchtijd al.

Als we dit tempo aanhouden, hebben we na de Thorang La een extra dag voor bijvoorbeeld Kagbeni of 1 dag in Manang in het geval dat de pas is afgesloten. Er is vanavond ook een groep van 9 aangekomen. Zij gaan de top van de Pisang beklimmen en hebben een hele lading dragers bij zich.

Buiten kleding e.d. moeten zij ook tenten en eten voor 2 dagen meenemen. Helaas voor deze groep heeft 1 van hun dragers een rugzak in Ghermu Pant laten staan. Nu moeten 2 dragers in het donker 1,5 uur heen en 1,5 uur terug lopen om hem te halen. Wij kruipen ondertussen lekker in onze slaapzakken.