Pokhara

17 maart 2011 - Pokhara, Nepal

Vanmorgen zaten we, ondanks de slechte nacht, de gebruikelijke tijd aan het ontbijt. Na een eenzaam ontbijt in een lege ontbijtzaal, zijn we naar onze kamer gegaan voor een planningsoverleg. Het is enorm mistig en er is geen bergtop te zien. Ondanks dat slechte zicht gaan we toch naar de World Peace Stupa. Om hier te komen, steken we het Phewa Lake over per boot. Als je bij Barachi Chow, richting het meer loop, kom je bij een klein loket waar je een enkele reis of retour ticket kan kopen. Voor 2 enkeltjes betaal je NRP315,-.

Je vaart langs Tal Barahi en je wordt afgezet aan het begin van het pad naar de stupa. Vanaf dat punt is het 45 minuten klimmen naar de stupa. Helaas hebben we vandaag last van smog die het zicht ernstig beperkt. Normaal heb je vanaf de stupa een prachtig uitzicht over Pokhara en de omringende bergen.

Dag 20 - Phewa Lake   Dag 20 - World Peace Stupa (2)   Dag 20 - World Peace Stupa (4)

Vanaf de stupa is het 15 minuten lopen naar de hoofdweg. We hoopte hier een taxi te vinden die ons naar Devi Falls zou brengen. Helaas zijn er geen taxi’s, dus besluiten we te gaan lopen. Na 45 minuten lopen, kunnen we eindelijke een taxi aanhouden. Dan blijkt dat we bijna bij Devi Falls zijn.

Dag 20 - Devi FallsDevi Falls is een waterval die bijzonder is omdat het water in een aantal diepe grotten valt. Omdat het waterniveau niet zo hoog is, valt het spektakel een beetje tegen. Onze taxi chauffeur is bij de waterval blijven wachten en brengt ons naar het International Mountain Museum.

Dit is een relatief nieuw museum, gewijd aan de bergen, de bevolking, de natuur en de bergbeklimmers die als eerste de hoge toppen bereikten. De expositie begint met de verschillende bergvolkeren en hun manier van leven. Daarna volgen er een hele hoop foto’s en voorbeelden van de verschillende steensoorten en mineralen uit de regio.

Persoonlijk vond ik het deel waarin de biografieën,  kledingstukken en materialen van de grote expedities werden getoond. Hier zag je persoonlijke bezittingen van de mensen die als eerste op de toppen van de hoogste bergen van de wereld stonden.

Dag 20 - Wegwijzer in Pokhara

Dit museum was zeker de moeite waard, maar na 1 uur had ik het wel gezien. Daarna hebben we ons laten afzetten bij het hotel.Dag 20 - Pasmina's Pokhara (2)

Na een heerlijke lunch in 1 van de lakeside restaurants, zijn we opzoek gegaan naar de laatste souvenirs. Daarna met een biertje en wat chips terug naar het hotel voor een uurtje lezen in onze net gekochte 2de hands boeken. Even iets lezen, wat ik niet zelf heb geschreven.