Holi Festival in Kathmandu en terugreis naar Amsterdam

19 maart 2011 - Kathmandu, Nepal

Vandaag hebben we tot 15:00 uur voordat we uit de kamer moeten en tot die tijd willen we nog het een en ander doen.

Na het ontbijt nemen we een taxi naar Pashupalinath. Hier zijn we 6 jaar geleden ook geweest, maar omdat dit een zeer indrukwekkende tempel is, zijn we hier voor de 2de keer naartoe gegaan. Voor NRP 500,-- krijg je toegang tot het grootste deel van het tempelcomplex. Alleen de hoofdtempel is afgesloten voor buitenlanders.

Dag 22 - kleurstof voor het Holi Festival   Dag 22 - Holi Festival @Pashupalinath   Dag 22 - Pashupalinath

Aan de heilige rivier liggen een aantal crematie plaatsen, waar de lokale bevolking hun doden cremeert. Dag 22 - Happy Holi WimDag 22 - Happy Holi CarolienHet is vandaag Holi, een Hindoe festival waarbij de mensen elkaar besmeuren met kleurpoeder. Bij 1 van de kleinere tempels raakte we aan de praat met een Nepalees die ons op een bescheidde wijze een happy Holi gaf.

Meteen zie je dat andere Nepalezen hier positief op reageren en je “Happy Holi“ gaan wensen.

Daarna hebben we voor NRP 200,-- een taxi genomen naar Swayambhu of monkey temple. Op deze tempel staan de ogen van Boeddha, een afbeelding die je op menig ansichtkaart of reisgids van Nepal ziet staan. Om bij de tempel te komen, moet je een enorme trap beklimmen met aan beide kanten stalletje met religieuze prullaria. Boven aan de trap betaal je NRP 200 entree per persoon.

Dag 22 - Swayambhu of monkey temple (1)   Dag 22 - Swayambhu of monkey temple (5)   Dag 22 - Swayambhu of monkey temple (7)   Dag 22 - Swayambhu of monkey temple (8)

Gelukkig is de hoeveelheid shops t.o.v. 6 jaar geleden enorm terug gedrongen en dat komt de sfeer zeker ten goede. Buiten de hoofd tempel heb je nog een aantal kleinere tempels. Overal rond de tempels zie je families gezamenlijk een feestmaaltijd  bereiden ter ere van Holi. Om tijd te winnen, hebben we ook maar een taxi naar het hotel genomen.

Terug in Thamel was het al snel duidelijk dat ook hier Holi werd gevierd. Je heb dan 2 opties:

1. In je hotel blijven en het terrein niet verlaten

2. Gooi jezelf in het feestgedruis en geef je over.

Omdat we ons toch nog moesten omkleden en omdat we nog een paar snacks voor de vlucht wilde kopen, hebben we ons maar in het feestgedruis gestort. Binnen 5 minuten waren onze gezichten rood geverfd en onze shirts doorweekt. Buiten met kleurpoeder, gooien ze ook met gekleurd water.

Zodra je je hotel verlaat, is er geen ontkomen aan en ben je in no-time rood, geel, blauw en paars.

Dag 22 - Holi Festival in Thamel (1)  Dag 22 - Holi Festival in Thamel (2)   Dag 22 - Holi Festival in Thamel (3)

Gelukkig hadden we nog voldoende tijd om te douchen, want zo zouden ze ons zeker weigeren op de vlucht. Net als we het hotel willen verlaten, worden we door de receptie tegengehouden.

Na het douchen heb ik nog een beetje afgegeven op de handdoek van het hotel en ze willen dat ik betaal voor een nieuwe handdoek. Uiteindelijk komen we tot een schikking en betaal ik NRP 250 extra voor het reinigen van de handdoek.

Op de luchthaven lijkt alles vlot te verlopen totdat we zien dat alle bagage inclusief de handbagage op de weegschaal moet. Nu zijn we de pineut. We hebben 3 kilo te veel en moeten €36,-- bij betalen. Zo kan je goedkope tickets verkopen, als je voor elke gram moet betalen. Natuurlijk hebben we dezelfde stoelen op de achterste rij.

Omdat Arkefly vandaag al genoeg aan ons heeft verdient, heb ik hier voor USD2,- 2 liter flessen water gekocht voor onderweg. Als we eindelijk aan boord zitten, krijgen we van de crew andere stoelen aangeboden, een rijtje van 3 stoelen voor ons tweeën. Ik zie het maar als een kleine genoegdoening voor die €36,--.

Zoals we al verwachtte, maken we geen tussenlanding in Bahrein. We lazen gisteren op het internet dat het daar uit de hand begint te lopen. We maken nu een tussenlanding Sharja  in de verenigde Arabische Emiraten.

Als we na een lange vlucht eindelijk in Amsterdam aankomen, willen we maar 1 ding, in ons eigen bed slapen.