Kathmandu

27 februari 2011 - Kathmandu, Nepal

Vanmorgen hebben we eerst lekker uitgeslapen. Na het ontbijt hebben we eerst de spullen voor de trekking uitgezocht. We moeten vandaag ook al het geld dat we tijdens de trekking nodig hebben omwisselen naar Nepalese rupee.

We moeten uitgaan van gemiddeld €15,-- per persoon per dag voor eten en drinken tijdens de trekking, plus een beetje extra voor noodgevallen. We moeten er vanuit gaan dat we pas in Pokhara weer geld kunnen wisselen.

Als we dit allemaal hebben geregeld, gaan we richting Durbar Square. We lopen door Thamel in de richting van het hotel waar we 6 jaar geleden sliepen. Dat hotel ligt helemaal aan de andere kant van Thamel.

Dag 2 - Durbar Square

Wat opvalt, is dat er zo weinig verandert is in de stad, buiten de overdosis aan mobieltjes die er toen nog niet in deze mate waren. Vervolgens lopen we rechtdoor en dan komen we vanzelf op Durbar Square.

Dag 2 - Zicht op de Swayambhu of Monkey temple

Na het betalen van een entree van NPR 300 (€ 3) lopen we het plein op.

Durbar Square bestaand uit 3 pleinen die in elkaar overlopen. Op en langs die pleinen staan ongeveer 40 tempels en andere religieuze bezienswaardigheden. Kathmandu is al een kakofonie van geuren, kleuren en geluid, maar Durbar Square is hier een veelvoud van. Overal spreken aspirant gidsen en verkopers je aan om hun diensten en producten aan te bieden.

Dag 2 - Straat verkoper

Dag 2 - Holymen

Omdat we een deel van het plein al hebben gezien, nemen we dit keer vooral de tijd om de omliggende gedeeltes te bezoeken. Na een middag slenteren, zijn we weer richting Thamel gelopen. Nog even een nieuwe Ganesh hanger gekocht in dezelfde winkel als waar ik de eerste 6 jaar geleden kocht.

We sluiten de dag af met een heerlijke indiaanse maaltijd in Thamel. Nu nog even douchen voordat het licht uitgaat.