Van Amsterdam naar Kathmandu (via Bahrein)

26 februari 2011 - Kathmandu, Nepal

Gisteravond zijn we om 23:35 vanuit Amsterdam vertrokken. We vliegen dit keer geboekt met Arkefly en dat is heel anders dan een echte lijnvlucht. De beenruimte is minimaal en tot en met de tussenlanding in Bahrein (een stuk van bijna 6 uur) krijg je geen maaltijd en moet je voor je flesje water €2,50 betalen.

In Bahrein aangekomen moeten we het vliegtuig uit. Om in de transit area te komen, moeten we zelfs door de security check. Uiteindelijk hebben we op de luchthaven net voldoende tijd voor een kop koffie en een bezoek aan het toilet, voor dat we weer aan boord moeten. Vanaf Bahrein is het nog 3 uur en 48 minuten vliegen naar Kathmandu.

In Kathmandu aangekomen, moeten we eerst nog een visum regelen. Dat is eigenlijk meer een formaliteit. Ondanks dat we bijna 2 uur voor schema landde, stond de transfer al op ons te wachten. Deze vlucht blijkt standaard 2 uur te vroeg aan te komen en daar houden ze rekening mee.  Het ontvangst is hartelijk en voordat we in de auto stappen, krijgen we beide een bloemenkrans als welkom.

De eigenaar van Thamserku trekking zat al in het hotel op ons te wachten en onder het genot van een kop koffie hebben we onze trekking doorgenomen. Daarbij hebben we ook kennis gemaakt met onze gids Sanu. We krijgen 1 drager mee voor maximaal 25 kg.

Het hotel ziet er basic, maar goed uit. Alleen moet je de kraan zeker 10 minuten laten lopen voordat er warm water uit komt. Daarnaast heeft men in Kathmandu en omgeving te maken met een te kort aan elektriciteit. Hierdoor heeft elk gebouw in de stad per dag maar 10 uur stroom. In het hotel hebben we tot 22:00 uur stroom van een generator, maar de rest van de tijd moeten we het doen met kaarslicht. Nu eerst maar een paar uur bijslapen.