Van Dharapani naar Chame 2.670 meter

3 maart 2011 - Chame, Nepal

Dag 6 - We gaan de goede kant op

Na een waanzinnige nacht slaap, het geluid van een rivier doet het altijd goed als slaapmiddel, zijn we al weer vroeg op pad.

Eerst lopen we een redelijk vlak stuk door een aantal Tibetaans aandoende dorpjes. Dag 6 - Kinderen bij gebedsmolensTijdens het filmen in 1 van die dorpjes wordt ik bijna omvergelopen door een ezel. Ik zat op mijn hurken te filmen, toen ik alleen nog maar ezel in beeld had en ik geraakt werd door 1 van de zakken die de ezel op zijn rug had. Na de dorpjes kwam de grote klim.

Dag 6 - Uitzich op de HimalayaEen uur lang klimmen over een modderig pad. Af en toe moesten we de keus maken om of achter een ezel karavaan blijven of deze in te halen. Net over de helft van de klim, kwam ik de man het de hamer tegen. Ik kon echt niet meer. Het heeft me uiteindelijk veel moeite gekost om boven te komen. Toen was het nog steeds 30 minuten lopen naar de plaats waar we een thee pauze zouden houden.

Dag 6 - DraagmandDaar had ik 2 koppen zoethoutthee en een Sultana nodig, om een beetje bij te komen. Na de thee moesten we nog 1 uur lopen naar Thanchok, waar we zoals gebruikelijk hebben geluncht met een Dal Bhat (de lekkerste tot nu toe).

Het laatste stuk van vandaag was redelijk vlak, maar werd gekenmerkt door modder. Tot overmaat van ramp begon het te regenen en dat was meer dat een beetje miezerige regen.

Dag 6 - Zicht op Chame

Het laatste stuk naar Chame viel de regen met bakken uit de lucht en natuurlijk stond onze lodge weer helemaal aan de andere kant van Chame. Dag 6 - Toegangspoort van ChameOnze lodge ligt naast een hangbrug en op loopafstand van een stupa. De kamer is erg sober en we hebben een gedeelde douche/wc. Het warme water komt van een zonnecollector en gezien het hier al 2 dagen bewolkt is, hebben ze geen warm water. Als alternatief krijgen we een emmer kokend water en een schenkkan waarmee we ons in de doucheruimte kunnen wassen.

Dag 6 - ChameHet was een gedoe, maar we zijn weer schoon en fris. Vanaf het moment dat de zon onder ging, viel het licht in de lodge steeds uit. Om te voorkomen dat we op onze kamer in het donker komen te zitten en omdat het op de kamer erg koud is, zijn we maar naar de eetzaal gegaan. Daar horen we dat er bij 1 van de 2 stroomcentrales, die Chame van stroom voorzien, technische problemen zijn.

Hierdoor moet de beschikbare stroom van 1 centrale worden verdeeld. De noodvoorziening op basis van zonne-energie is niet voorradig (die horen we vaker), dus hebben we de hele avond bij kaarslicht rond de houtkachel gezeten.

Het eten werd op schoot gereserveerd. Hebben we van een lastige situatie toch iets gezelligs gemaakt. Nu snel mijn slaapzak in, want het blijft koud op de kamer.