Yangon - Shwedagon Pagoda

28 september 2015 - Yangon, Myanmar

Vanmorgen werden we om 08:00 opgehaald voor een tour naar de Shwedagon Pagoda, de enorme pagode van goud die boven Yangon uittorent waar Birmese Boeddhisten in ieder geval één keer in hun leven heengaan.

We zijn, in verband met het licht, begonnen met het terras. Hier staat onder anderen de beroemde, reusachtige Shwedagon Pagoda. Die met een hoogte van 100 meter tot de hoogte ter wereld behoort en een haar van boeddha bevat. Rond de pagoda staan verschillende kleiner tempels met honderden koperen beelden.

Omdat het vandaag een speciale dag is i.v.m. de 2de volle maan in de maand, brengt de president van het land vandaag ook een bezoek aan de Pagoda. Buiten wat extra beveiligers op het terras, merken we daar weinig van.

We offeren ook bloemen in de “maandag hoek” van de pagoda.

Shwedagon Pagoda  Nonnen bij de Shwedagon Pagoda  Monniken bij de Shwedagon Pagoda

Als we het terras weer verlaten, lopen we via de markt verder. Helaas begint het dan te regenen. Gelukkig kunnen we schuilen bij 1 van de vele theehuisje. Daar verteld onze gids, Nina, dat ze binnenkort koningin Maxima op een toer mag begeleiden. Daarnaast kent ze al verschillende Nederlands ministers die hier voor officiële bezoeken naar Myanmar komen.

Theedrinken bij de markt

Voor de lunch gaan we naar een klein eethuisje, waar we lokale gerechten krijgen. Het eten is hier lekker, kruidig en veelzijdig. Je moet alleen met vis en schaaldieren uitkijken. Hier in Yangon kan je beide gewoon eten, omdat die hier lokaal worden gevangen. In andere plaatsen gebeurt dat niet en worden de schaaldieren in ijs over land vervoer.

Terug in het hotel houden we even ons gemakt, voordat we het oude centrum in gaan.

We beginnen onze wandeling bij de Sule Paya. Deze tempel staat midden op de rotonde in het hart van de oude stad. De temple zelf is niet te vergelijken met de Shwedagon Pagoda, maar de locatie maakt een hoop goed. Vervolgens lopen we via het Mahabandoola park, waar we aan de voet van de onafhankelijkheidsmonument even op adem komen. We vervolgen onze wandeling richting de Yangon rivier. Hier kopen we nog even snel een kaartje, zodat we die meteen op het hoofdpostkantoor kunnen posten.

Langzaam lopen we in de richting van Chinatown, waar we onszelf  in 1 van de drukke straatjes trakteren op een heerlijk maal.