Boottocht over het Inle Lake en terugreis naar Nyaungshwe

13 oktober 2015 - Nyaungshwe, Myanmar

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we per boot. We gaan vandaag gaan we ontdekken hoe de mensen op en rond Inle Lake leve. We beginnen met een bezoekje aan een cheroot fabriekje. Hier maken ze Birmese sigaren. De dames zijn hierin zo vingervlug dan ze nog geen 30 seconde nodig hebben per sigaar. Natuurlijk is hier ook voldoende gelegenheid om sigaren en andere producten te kopen.

We vervolgen onze weg over het meer richting Thaung Tho. Bij deze lokale markt is het echter zo modderig dat we besluiten hier niet aan wal te gaan. Daarnaast is de markt alweer bijna leeg. Helaas voor ons begint het dan ook harder te regenen. We hijsen ons in de beschikbaar gestelde regen poncho’s en varen verder. Ik blijf volhouden dat het wel weer droog gaat worden.

De volgende stop is bij een weverij. Hier winnen ze uit lotusstengels draden die hier worden gebruikt om stoffen van te weven. Meestal in combinatie met lokaal gewonnen zijden. De prijs van stof gemaakt van lotus ligt velen malen hoger dan die stof gemaakt van zijde. In het winkeltje naast de weverij betaal je $110 voor een klein sjaaltje van lotus. Belachelijk duur!

We vervolgen onze boottocht langs de drijvende woningen en kleine vissersdorpjes. In de tussentijd komt de regen met bakken uit de lucht.

Paraplu's bij het Inthar Heritage House  Van de regen in de drup

We lunchen in het Inthar Heritage House. Een prachtig huis langs een rivier waar Birmese Cats leven. Die katten zijn helemaal weg van Wim en dat is wederzijds. In no-time heeft hij er 2 op zijn rug zitten. In het Inthar Heritage House kunne jongeren uit de omgeving een opleiding volgen waarmee ze een baan kunnen vinden bij een hotel. De studenten zijn verantwoordelijk voor het koken en de bediening. De ingrediënten komen uit eigen tuin. Het eten is heerlijk; Birmese tapas en noedels. Als dessert heerlijke chocolade cake, die smelt op de tong.

Na de lunch trekken we onze poncho’s weer aan en vervolgen we onze boottrip. We varen langs de drijvende groetentuinen waar tomaten en komkommers worden geteeld op kleine eilandjes van waterplanten. Als meststof gebruiken ze zeewier uit het meer.

Onze laatste stop is bij 1 van de zilversmederijen. Hier verwerken ze het lokaal gewonnen zilver tot prachtige sieraden van 98% zilver. Hier koop ik 2 paar oorbellen met een Shan motief (1 paar voor mezelf en 1 paar voor Jolanda).

Voordat we terug varen naar Nyaungshwe, halen we onze bagage op bij het hotel. Dan nog 1 uur varen naar de haven in Nyaungshwe. Inmiddels is al onze kleding nat of klam en is de lol er wel af. Bij de haven worden we opgewacht door een auto die on in een paar minuten naar het hotel brengt. Daar nemen we eerst een warme douche en daarna proberen we zoveel mogelijk natte spullen op te hangen om te drogen.

Op advies van onze gids eten we in Chillax Bistro. Een relatief nieuw restaurant om de hoek van het hotel. De eigenaar is een vriend van onze gids en hij helpt ook regelmatig in de zaak. Het eten is prima, maar er mist nog een beetje een eigen sfeer. Ik ben ervan overtuigd dat dat met de tijd wel goed komt.

Na het eten doen we nog een paar inkopen bij de lokale supermarkt en dan nestelen we ons onder de klamboe en vallen in slaap.