Poging 2 voor een boottocht over Inle Lake vanuit Nyaungshwe

14 oktober 2015 - Nyaungshwe, Myanmar

Vanmorgen worden we weer vroeg wakker en tot onze verbazing is het droog. Vannacht zijnwe een paar keer wakker geworden van zware regen. Na het ontbijt lopen we naar de Mingala Market om eindelijk opzoek te gaan naar een boodschappentas. Die hebben we gelukkig al snel gevonden en voor 4.000 kyatt ben ik de eigenaar van een tas. Tijdens de lunch van gisteren hadden ze mooie placemats op tafel loggen. Volgens de gids worden die ook hier verkocht. Op de markt kan ik ze niet vinden, maar net buiten de markt zit een winkeltje die ze wel verkoopt.

Buddha  Waarom niet?

Als we teruglopen richting het hotel is het niet alleen droog, maar de zon gaat ook nog schijnen. We brengen nog even een bezoek aan Yandana Man Aung Paya, maar langzaam begint mijn voorstel van vanmorgen een mogelijkheid te worden.

Ik had vanmorgen al het plan geopperd om, bij droog weer, een bootjes te huren en nog een toer over het meer te maken. Wim kon zich, gezien de regen van vannacht, niet voorstellen dat het droog zou blijven.

Als we op weg zijn naar het hotel om mijn aankopen weg te brengen, worden we aangesproken door iemand die ons een boottocht wil verkopen. We bespreken de gewenste route en de prijs. Terwijl we in het hotel onze spullen bij elkaar zoeken, regelt hij een tuk tuk en binnen 15 minuten varen we de haven al uit.

Het weer is fantastisch. We varen eerst naar de 5-daagse markt. Deze markt staat elke 5 dagen op een andere lokatie. Omdat deze markt ook nog eens samenvalt met een festival, is het een gekkenhuis. Er zijn opk verschillende festival boten op het water die luid trommelend en zingend voorbij komen.

Visser op het Inle Lake  Vrouw met kind op 5-daagse markt  Jonge monniken op 5-daagse markt

Ik heb de wagen volgeladen op 5-daagse markt  Er kan nog meer bij  Praalboot

Na de markt lopen we terug naar het restaurant waar de boot ligt. Na een heerlijke lunch, met uitzicht op het water, varen we weer verder. Dit keer slaan we alle werkplaatjes en winkeltjes over, maar varen we via de drijvende dorpjes en de drijvende tuin, terug naar het open water. Daar gaan we opzoek naar de vissers die beroemd zijn om hun bijzondere manier van peddelen. Ze gebruiken hiervoor 1 been terwijl ze balanceren op het uiterste puntje van de boot.

Visser op het Inle Lake  Visser op het Inle Lake  Visser op het Inle Lake

Tevreden over het verloop van deze middag, varen we terug naar de haven. Nog even een paar biertjes regelen en teru naar het hotel.

Als we daar aankomen, staat er een kado voor ons klaar. Een fles wijn  van Red Mountain Estate en een briefje met “excuses” voor het slechte weer.Een prachtig gelegen wijngaard, leuk voor een rondleiding en het proeven van Birmese wijn.

Na een heerlijk maal bij Green Chili, sluiten we deze bijzondere dag af.