Mandalay - fietstocht naar Amarapura, bezoek aan Mandalay Palace en beklimming Mandalay Hill

4 oktober 2015 - Mandalay, Myanmar

Na een uitgebreid ontbijt gaan we samen met de lokale gids de stad per fiets verkennen.

Gelukkig is het weer een beetje droog, want tijdens het ontbijt regende en onweerde het enorm. De regen zorgt wel voor enorme plassen op de straat, waardoor fietsen door de drukke stad nog lastiger is.

Als eerste bezoeken we het ‘gold-pounders district’. Hier maken ze het bladgoud voor de vele pagoda’s en stupa’s in de stad. Het goud wordt met een hamer platgeslagen en op speciaal gemaakt papier van bamboe geplakt. Om dit papier te maken moeten strookjes bamboe 3 jaar weken in speciale potten. Dan pas kan er pulp van worden gemaakt, waarvan ze het papier maken.

De volgende stop is de Mahamuni Pagoda. Hier help ik mee met het malen van een speciale houtsoort die gemengd met water, wordt gebruikt bij de gezicht wassing ceremonie die hier elke dag om 16:00 uur wordt gehouden. Ook de gewone inwoners gebruiken het mengsel voor het beschermen van hun huid. Je ziet hier dan ook veel mensen lopen met licht gele rondjes of strepen op hun wangen.

Vervolgens bezoeken we de Mahamuni Pagoda zelf en bekijken we de indrukwekkende Buddha. Deze is alleen toegankelijk voor mannen en jaarlijks worden hier kilo’s bladgoud op het beeld geplakt. Iedere 5 jaar bevrijden ze Buddha van zijn last en wordt het goud in een special ruimte opgeslagen.

Onderweg stoppen we ook nog bij een werkplaats waar ze houtsnijwerk maken. Kunnen we natuurlijk ook nog even in de shop kijken, maar de meeste beelden zijn groot en er zit niet echt iets van mijn gading bij.  We bedanken de eigenaar voor zijn gastvrijheid en vervolgen onze fietstocht richting het stadje Amarapura. Daar aangekomen, stoppen we eerst bij Maha Ganayon Kyaung. In dit enorme klooster woonden zo’n 1.500 monniken en nonnen. De gezamenlijke keuken is enorm. Helaas is dit ook een geliefde stop voor de tourbussen en het klooster loop dan ook vol met toeristen.

Daarna rijden we door naar het stadje en wandelen we naar de U Bein Brug. Deze bijzondere teakhouten brug is 200 jaar geleden gebouwd van de resten van het Ava paleis en is 1.200 meter lang. Ook hier moeten we weer met lokale mensen op de foto. Het gaat nog eens wennen.

U Bein Brug U Bein Brug  U Bein Brug

Onderweg naar Mandalay stoppen we nog bij een weverij. Hier maken ze o.a. veel stoffen voor bruidskleding. Over het algemeen werkt 1 persoon zo’n 1,5 maanden aan de stof voor de bruidskleding van 1 bruidje. Kosten liggen zo rond de usd 500 en dat is voor hier een klein fortuin. Hier kan ik het niet laten om een mooie sjaal voor mezelf te kopen. Ik moet de economie toch een beetje steunen.

Na een Birmaanse lunch rijden we terug naar het hotel en nemen we afscheid van onze gids. Na een snelle douche en schone/droge kleren, nemen we een taxi naar de enige ingang van het Mandalay Palace. Dit paleis ligt binnen het fort en is alleen toegankelijk via 1 ingang. De rest van de ommuurde stad van 2 bij 2 kilometer is militair gebied. De originele koninklijke paleizen en bijbehorende gebouwen zijn in maart 1945 verwoest en in 1990 herbouwd.

Overzicht Mandalay Palace  Mandalay Palace  Carolien met monik in het Mandalay Palace

Onze volgende stop is de Chinte ingang van Mandalay Hill. Gelukkig hebben we bij het Paleis een taxi kunnen vinden, anders hadden we de zonsondergang niet kunnen voorlopen. Nu is het nog 1.729 treden op blote voeten naar de top van Mandalay Hill. Om de zoveel treden moet je om een stupa of Buddha beeld heenlopen om de volgende trap te vinden. Des te hoger we komen, des te drukker het wordt. Als we eindelijk bij de top komen, staat er al een hele rij toeristen opgesteld voor de zonsondergang. Er lopen hier ook veel studenten rond, die hun Engels willen oefenen.

Uitzicht vanaf Mandalay Hill  Zonsondergang vanaf Mandalay Hill

Als de zon onder is, worden we aangesproken door een taxichauffeur die ons graag zijn diensten wil aanbieden. Omdat onze schoenen nog bij de Chinte ingang staan en we graag naar beneden willen lopen, spreken we bij de ingang af. Daar aangekomen, staat hij er ook al, maar op weg naar het hotel, gaat hij ineens nog meer passagiers oppikken. Dit blijken 4 Belgische meiden te zijn, die er ook de lol wel van inzien.

Terug in het hotel voor de 2de keer douchen en schone/drogen kleren aangetrokken. Even alle bezweten kleding in de laundry bag gestopt en afgegeven voordat we gaan eten. Het vinden van een taxi blijft hier nog steeds lastig, maar ook nu lukt het weer. Tijd voor een heerlijk Indiaans maal en een paar biertjes.