Fietstocht omgeving van Mandalay

5 oktober 2015 - Mandalay, Myanmar

Vanmorgen gaan we op pad met Grashopper tours. Om 07:15 uur worden we per scooter opgehaald bij het hotel. In no-time zijn we bij het kantoor van Grasshopper en daar staan onze fietsen al klaar. Snel de GoPro op het stuur gezet en weg!

Als eerste brengen we een bezoek aan de lokale markt. Blijft altijd leuk om hier rond te kijken. Ook al zijn alle geuren en uitdaging voor mijn gevoelige neus. Als we verder fietsen, stoppen we kort bij een mattenvlechter. Hier hebben we gezin hoe ze van bamboe de stroken maken waarvan de wanden van traditionele huizen worden gemaakt.

Vervolgens stoppen we bij een voormalig klooster, dan nu is eigendom is van de overheid. De gouden ornamenten glinsteren ons tegemoet, maar het is op dit moment niet toegankelijk voor het publiek en de monniken wonen nu in andere kloosters.

Lekkernij op de markt  Onze fietsen voor vandaag

Daarna stoppen we voor de Shwenandaw Kyaung. Dit paleis stond vroeger binnen de muren van het fort. In 1880 heeft de nieuwe koning besloten om het voormalige appartement van zijn voorganger te verplaatsen naar zijn huidige locatie en om te bouwen tot klooster. Hierdoor is dit het enige gebouw dat is overgebleven van het voormalige paleis.

Marmeren tablet bij  Kuthodaw Paya  Kuthodaw Paya

De volgende stop is Kuthodaw Paya. Hier staan 729 marmeren tabletten met daarop de volledige 15 boeken van de Tripitaka. Elk tablet staat weer in een kleine witte stupa. Ze noemen dit ook wel eens het grootste boek ter wereld.

Vervolgens laten we Mandalay achter ons en rijden we door naar 1 van de aangrenzende dorpjes. Hier drinken we wat bij een boeren familie die bij hun huis een kleine winkel hebben, waar ze buiten eigen geteelde groenten ook kruidenierswaar verkopen.

Bloemen voor Buddha  Klooster buiten Mandalay

Via de vele rijstvelden rijden we naar een klooster waar toeristen normaal niet komen. Dan rijden we via dorpjes en rijstvelden terug naar Mandalay. Daar lunchten we nog even in een lokaal eethuisje, voordat we terugrijden naar het kantoor van Grasshopper. Vandaaruit gaan we pet scooter weer terug naar het hotel.

De rest van de middag houden we ons gemak en pakken we onze spullen weer in voor de vlucht van morgen. Als er een 2 uur durende regen en onweersbui uitbreekt, zijn we ook blij dat we de stad niet in zijn gegaan.

Voor het avondeten gaan we terug naar Super 81. Net als Wim wil bijhouden hoelang we er over doen om een taxi te vinden, stopt er al 1. Dat is echt mazzel hebben. Na een heerlijk maal, brengt de chauffeur van het restaurant ons weer naar het hotel en gaan we vroeg slapen.