De botanische tuin van Pyin Oo Lwin en autorit van Pyin Oo Lwin naar Mandalay

3 oktober 2015 - Mandalay, Myanmar

Na een tegenvallend ontbijt in het hotel, lopen we om 09:00 uur richting de botanische tuin van Pyin Oo Lwin. Volgens de kaart zou deze niet zo ver van het hotel afliggen, maar het bleek toch ruim 30 minuten lopen te zijn.

Gelukkig was de tuin de moeite waard. Er zijn binnen de tuin verschillende gebieden gemaakt, zoals een moeras, een oerwoud en een bamboebos. Daarnaast is er rond het meer een enorme bloemenzee aangelegd die doet denken aan onze keukenhof. Het enige puntje van kritiek heb ik op het vlindermuseum. Hier geen mooie clindertuin, maar wanden vol met opgeprikte dode vlinders.

Neushoornvogel in de botanische tuin van Pyin Oo Lwin  Wiedende dames in de botanische tuin van Pyin Oo Lwin  Vogel in de botanische tuin van Pyin Oo Lwin

Op de terugweg naar het hotel begint het helaas te regenen en onweren. Gelukkig waren we net optijd bij een modern restaurant waar we konden lunchen en schuilen. Dit keer hebben we ons maar niet meer gewaagd aan westers eten, want onze ingewanden moeten nog bijkomen van de hamburger van gisteren. Onderweg worden we aangesproken door een chauffeur die ons zit lopen. Eerst bied hij ons een lift aan, die we netjes weigeren. Maar dan moet ik wel even een foto vn hem en Wim maken. Blijkbaar zijn we hier een soort vn attractie.

Om 14:00 werden we door een chauffeur opgehaald en verruilde we Pyin Oo Lwin voor Mandalay, de tweede stad van Myanmar en de vroegere hoofdstad. Dit is een autoritje van 1½ uur. Dit keer heeft ons hotel wel een centrale ligging, op loopafstand van het Fort.

Voor het avond eten nemen we een taxi naar Super 81. Het vinden van een taxi in een grote stad als Mandalay blijkt toch moeilijker te zijn dan gedacht, maar na een minuut of 10 zijn we onderweg. Super 81 is een Chinees restaurant waar je echt authentiek Chinees kan eten. De klanten zijn over het algemeen Birmees of Chinees en bij voorkeur zit je op de 1ste verdieping in verband met de airco.

Het eten is fantastisch en de ervaring onbeschrijfelijk. Hier gaan we zeker nog een keer eten.