Dag 1 van de trekking in de omgeving van Kalaw

10 oktober 2015 - Taunggyi, Myanmar

Na een heerlijk ontbijt met lokale gerechten, worden we om 08:15 uur opgehaald voor de eerste dag van onze trekking. We lopen vanuit het hotel richting de bossen rond Kalaw. Voordat we het plaatsje verlaten, maken we kennis met onze 2 koks die ons de komende 2 dagen van eten gaan voorzien.

Het is een prachtig groen gebied met naaldwoud, plantages en dorpen. Hier leven de Palaung en Pa O bergvolkeren. Omdat we in het staartje van de moesson zitten, lopen we een iets andere route en overnachten we in een klooster.

Het eerste stuk van de trekking is voornamelijk heuvel op en onderweg passeren we diverse stupa’s.  Voor de lunch beklimmen we een flinke heuvel en daar worden we opgewacht door 1 van onze koks met heerlijke limoenthee en vochtige doekjes.

Tempel  Lunch in het klooster

We lunchen in een klein klooster waar maar 4 monniken wonen. Na een overvloedige lunch kunnen we even rusten voordat we verder lopen richting het klooster waar we overnachten. Als we daar aankomen, krijgen we onze slaapplaats te zien. Onder een klamboe ligt een stapel dekens met daarop een laken, kussen en dekens om onder te liggen. Dat is even slikken, maar het is maar voor 1 nacht. In dezelfde ruimte staat een tafel waar we zullen dineren en ontbijten.  Onze gids geeft ons een rondleiding over het klooster terrein en en zijn zelfs douches. Na een hele dag lopen, zou een douche wel lekker zijn, maar er is alleen regen water om je mee te douchen.

Onze slaapplaats in het klooster

De verleiding van een fris lijf is groter dan de kou, dus nemen we beide een fris plonsbad. Alleen de eerst 3 kommen water zijn koud, daarna voel je de kou niet meer.

Als de dorpelingen terugkeren van het werken op het land, krijgen we een rondleiding door het Palaung dorpje. De meeste mensen telen hier thee en/of mandarijnen. Je kan hier goed zien dat het de mensen hier voor de wind gaat. De huizen zijn relatief lux en de auto modern.

Het avondeten is enorm overvloedig en bestaat uit rijst met een curry van botervis, een curry met kip en verschillende lokaal geteelde groenten. Ze hebben zelfs frietjes. Dan te bedenken dat alles is klaargemaakt op een hout gestookt open vuur.

Om 19:30 uur is het eten op en is het stil en donker in het klooster. Tijd om onze matjes op te zoeken.