Autorit van Nyaung U (Bagan) naar Kalaw via Mount Popa

9 oktober 2015 - Kalaw, Myanmar

Vanmorgen ging de wekker al om 04:20 uur. Om 04:45 uur stonden we voor het hek van het hotel. Het busje van Golden Eagle stond al op ons te wachten, maar ze kwamen ons alleen vertellen dat de ballonvaart vandaag niet doorgaat. Het waait te hard en er wordt regen verwacht. Balend gaan we terug naar onze kamer. Ik schrijf nog even snel een briefje voor de receptie met het verzoek om onze gids te vragen of hij ons vroeger kan komen ophalen.

Als ik om 06:30 uur naar de receptie loop, hebben ze niets met mijn briefje gedaan. Ze bellen dan wel de gids en ik spreek met hem af om 08:30 uur.

We rijden vervolgens eerst naar Mount Popa waar volgens de legende de 37 Nats (Birmese geesten) leven. Hier aangekomen wandelen we op blote voeten de gedoofde vulkaan op via de 777 treden die door de regen nat en glibberig zijn. Gelukkig zijn de vrijwilligers overal bezig met het droogmaken van de tegels, maar gezien de grote hoeveelheid mensen die hier lopen, is dat een doorlopende klus. Bovenop de berg staat een oude, wat vervallen, tempel die rammelt onder de stormachtige wind. Van het uitzicht dat je hier normaal heb, zien we door de laaghangende wolken niets. Even kunnen we een glimp opvangen van het dorpje onder ons, maar meer is het niet.

De route naar beneden is zelfs nog lastiger, maar gelukkig heeft elke trap een stevige leuning.

Weer in de auto vervolgen we onze reis naar Kalaw. Onderweg stoppen we voor de lunch, maar daar wil ik het niet over hebben. Dat restaurant en het eten waren beide in 1 woord smerig.

Naarmate we dichter bij Kalaw komen, wordt het koeler en groener. De weg slingert langzaam omhoog en na een rit van 8 juu komen we eindelijk aan in Kalaw. Ons hotel ligt op een heuvel en bij aankomst worden we welkom geheten met vochtige doekjes en een verkoelend drankje. De kamer is enorm groot en luxe met een weids uitzicht over Kalaw.

Omdat het hotel buiten Kalaw ligt en we geen zin hebben om in het donker naar beneden te lopen, eten we lekker in het hotel. Daar hebben we de hele eetzaal voor onszelf.