Zimanga: Scavenger hide & game drive

28 januari 2019 - KwaZulu-Natal, Zuid-Afrika

De wekker gaat al weer om 04:30 uur. Snel tandenpoetsen, aankleden en wegwezen.

In het hoofdgebouw bespreken we de opties onder het genot van een kopje koffie.

Gezien het mindere weer, besluiten we naar de Scavenger hide te gaan.

Bij de hut aangekomen, maken we ons klaar voor een sessie van zo'n 3 uur.

Al snel krijgen we bezoek van een Savannearend en een Afrikaanse bisschopsooievaar en de blijven bijna de hele tijd op de setting.

Af en toe komt er een Jackhals langs om wat voer te halen. Steeds weer lukt het hem om flinke stukken los te krijgen en mee te nemen.

Helaas laten de Gieren het volledig afweten.

Dag 3 - SavannearendDag 3 - ZadeljakhalsDag 3 - Zuidelijke roodsnaveltok

Om 08:00 is de volledige prooi weg en verdwijnen ook de andere aaseters.

Dag 3 - Wim & Zuidelijke roodsnaveltok

Tegen 09:00 uur komt de ranger ons weer halen en rijden we terug naar de lodge.

Na een heerlijk Engels ontbijt gaan we terug naar onze kamer/bungalow.

Ik wil de foto's van gisteren en vandaag nog uitzoeken en daar gebruiken we de rest van de ochtend voor.

Na de lunch maken we onze spullen klaar voor de middag sessie.

Op verzoek van Wim haal ik nog even zijn lange broek door een sopje. Omdat we een bad hebben, leek me dat we handig voor een handwasje. Als ik het bad laat vollopen, valt het me al op dat er een plasje water op de voer staat. Totdat ik ineens natte voeten krijg en een groot deel van de (flinke) badkamer onder water staat. Snel het bad laten leeglopen, maar hierdoor loopt er nog meer water over de vloer.

Gelukkig hebben we hier handdoeken genoeg, dus dweil ik het meeste water op, voordat we aan de gamedrive gaan beginnen.

Stipt om 15:00 uur zijn we bij de auto. Omdat het een beetje regent, wachten we de bui even af. In de tussentijd vraagt de ranger hulp bij het determineren van een vogeltje wat we vanmiddag hebben gezien. Wij denken dat het een Leeuwerik is, maar kunnen dat niet met 100% vaststellen. Er worden zelfs hulptroepen per telefoon ingeschakeld en Wim blijkt gelijk te hebben. Opgelost!

Het hoofddoel van vanmiddag is het vinden van Leeuwen. Met behulp van een tracker (de Leeuwen zijn gechipt), komen we dicht in de buurt. Probleem is alleen dat we ze niet zien. Na een hobbelige rit door een drooggevallen rivierbedding, kunnen we ze eindelijk vinden. Ze liggen alleen verstopt tussen een aantal struiken. Omdat we op korte termijn geen actie van dit luierende stel verwachten, rijden we weer terug op zoek naar de mannetjes.

Dag 3 - Leeuw op de uitkijkDag 3 - Leeuw "on the move"Dag 3 - Afrikaanse Buffel

Al snel krijgen we over de radio te horen dat ze ineens aan de overkant worden gezien door een ander stel. Als we daar aankomen ligt het groepje redelijk vrij in het hoge gras.

Na een tijdje begint de sfeer te veranderen. Het jonge mannetje krijgt een Knobbelzwijn in het oog. Deze loopt in de rivierbedding en terwijl hij deze in het oog houdt, loopt het oudste vrouwtje met een ruime boog de rivierbedding op.

Langzaam sluipt een 2de vrouwtje ook richting de rivierbedding. Dan gebeurt er van alles tegelijk; het Knobbelzwijn heeft 3 biggen bij zich en als alles tegelijk gaat rennen, pakt het jonge vrouwtje 1 van de biggen. Een 2de big loopt in paniek weg van zijn moeder en loopt letterlijk in de klauwen van het oudste vrouwtje. Een hoop gekrijs en het is over voor beide biggen.

Terwijl het oudste vrouwtje met haar prooi in de bek de rivierbedding uitloopt, proberen wij die kant op te komen. Met wat kunstig stuurwerk, kunnen we nog net een paar opnames maken van de Leeuwin met haar prooi. Dit is aan de ene kant gruwelijk om te zien, maar ook heel bijzonder om mee te maken.

Na deze enerverende ervaring, gaan we verder met onze zoektocht naar de mannetjes, maar die kunnen we niet vinden. Als het begint te schemeren gaan we terug naar de lodge. Nog napratend over deze ervaring.

Eenmaal terug bij de lodge, krijgen we een andere kamer aangeboden. Het kamermeisje heeft het waterballet in de badkamer ontdekt en er blijkt een probleem te zijn met de aansluiting. Dit komen ze morgen fixen. Gezien Wim's broekweer schoon is, heb ik na vanmiddag niet zo'n behoefte meer om in bad te gaan. We spreken af dat we gewoon in onze kamer blijven, maar dat er morgen iemand komt om het probleem op te lossen.

Tijdens het diner krijgen we gezelschap van het Amerikaanse stel dat we gisteren hebben ontmoet. Zij waren vanmiddag ook bij de leeuwen en binnen no-time stonden de tafels aan elkaar geschoven en ging het over reizen, fotografie en Trump!

Inmiddels is het alweer tijd om te gaan slapen. Kijken wat de dag van morgen ons gaat brengen. Hopelijk wat beter weer.