Van Zimanga via Durban naar Johannesburg

1 februari 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zoals gewoonlijk deze reis gaat de wekker weer om 04:30 uur. We hebben beide de hele nacht in 1 ruk door geslapen en hebben moeite wakker te worden.

Om 05:00 uur zijn we weer present voor de laatste ochtendsessie.

Vanmorgen bezoeken we Mkhombe birdbath hide. Dit is een hut voor kleine vogeltjes. In eerste instantie vind ik het maar een vreemde setting. Het voer ligt aan de linkerkant van de hut op een hoger gelegen deel en je kan alleen foto's maken van de etende vogeltjes als je je camera erg hoog zet. Gezien de hoeveelheid voer, is het onmogelijk om een foto te maken zonder voer.

Dag 7 - Roze amarantDag 7 - GeelborstbuulbuulDag 7 - Angolees blauwfazantjes

De waterbak is een tabs toelopende betonnen bak en een hoge rand. Aan het einde van de waterbak is een rand voor de drinkende vogeltjes en daar gaat het hier om. De achtergrond is prachtig en het water geeft een prachtige spiegeling.

We beginnen met bewolkt weer, maar langzaam aan komt de zon er doorheen. We zien zelfs een paar nieuwe soorten voorbij komen. Totdat ..... de knobbelzwijnen komen. Eerst doen ze nog heel voorzichtig, maar na een tijdje staan ze schouder aan schouder aan de rand. Als er dan ook nog 1 midden in de waterbak gaat liggen badderen, is er van de zorgvuldig weggewerkt rand niets meer over.

Dag 7 - Grauwe BuulbuulDag 7 - Knobbelzwijn met jong Dag 7 - Koedoe

Daarnaast ligt er nu zoveel water voor de waterbak op de grond dat er geen vogel meet op de rand komt.

Als je dan denkt alles te hebben gehad, komt er ook nog een mannetjes Koedoe drinken.

Zelfs met de groothoek was het moeilijk hem helemaal in beeld te krijgen.

Om 08:30 uur is het tijd om te gaan.

Na het ontbijt nemen we nog snel een douche en pakken de laatste spullen in.

Kelvin zal ons naar de hoofdingang brengen en dan is het echt voorbij.

Nog een laatste ritje door het prachtige park.

Terwijl we bij de hoofdingang afscheid nemen van Kelvin, ziet hij opeens iets uit onze voorband steken. We blijken een lekke band te hebben. Hiermee gaan we Durban niet halen.

Gelukkig weet Kelvin een garage in de buurt die de band voor ons kan repareren en kunnen we erop wachten en met een half uurtje vertraging kunnen we weer door.

Dag 7 - lekke band -1- Dag 7 - lekke band -3-Dag 7 - lekke band -4-

Na een rit van 3 uur komen we eindelijk in de buurt van de luchthaven. De eerste stop is een tankstation. We moeten de auto met een volle tank inleveren. Heel handig dat het dichtbij zijnde tankstation naast het inleverpunt van de autoverhuurbedrijven ligt.

Daarna leveren we de auto in en lopen we naar de vertrekhal.

Helaas is mijn wijziging van gisteren niet goed doorgelopen, maar gelukkig krijgen we wel meteen instapkaarten.

Omdat we nog niet hebben geluncht, eten we een burger bij Wimpy. Dat was geen succes. We hebben nu wel wat in onze maag.

Dag 7 - Wimpies op de luchthaven van Durban

Natuurlijk hebben we ook nu weer een vertraging van 30 minuten. As we eindelijk aan boord zitten en de push-back krijgen, blijkt er een technisch mankement te zijn. Dus terug naar de gate.

Gelukkig is dat probleem met 30 minuten opgelost en kunnen we alsnog vertrekken.

Als we op Johannesburg aankomen, moeten we eerst de bagage ophalen. Vervolgens lopen we naar de incheckbalie van KLM in terminal A. Helaas kunnen ze ons nog geen stoelen geven en we moeten tot 22:30 wachten totdat we uitsluitsel krijgen.

In de tussentijd heb ik de niet gebruikte Durban-Johannesburg tickets gerefund en via de travelshop weet ik dat de vlucht inmiddels weer flink open staat.