Zimanga: Scavenger Hide & Overnight hide

30 januari 2019 - KwaZulu-Natal, Zuid-Afrika

Na de gebruikelijke kop koffie om 05:00 uur, zetten we koers richting de Scavenger hide. Onderweg stoppen we bij de opslag van het anti-stropers team. Hier pikken we de bevroren prooi op. Normaal leggen ze een blok bevroren slachtafval tijdens de nacht bij de hut neer, maar omdat de Jackhals er de laatste keer met het meest vandoor is gegaan, doen we dat nu pas.

Bij de hut aangekomen, zetten we onze camera's klaar en wachten af tot de eerst vogels verschijnen.

Helaas is het weer minder mooi dan voorspeld. De gehoopte zonneschijn is er niet.

Binnen zeer korte tijd zitten er 2 Savannearenden, 2  bisschopsooievaars en 8 Gieren voor de hut.

Dag 5 - Afrikaanse WitruggierDag 5 - Afrikaanse BisschopsooievaarDag 5 - Afrikaanse Witruggier

Daartussen loopt ook nog een Jackhals die een stukje probeert mee te pikken. Om 08:00 uur valt het een beetje stil. Als Kelvin on om 08:30 uur komt ophalen, blijkt er niets meer over te zijn van het voer.

Na het ontbijt, bereiden we ons voor op een nacht in de overnight hide. Gelukkig is het weer een heel stuk opgeknapt en de bewolking heeft plaatsgemaakt voor een strak blauwe lucht. Na de lunch nemen we nog een duik in het zwembad, voordat we richting de hut rijden.

Als we bij de hut aankomen, krijgen we eerst een rondleiding. Het is net een Tiny House, compleet met keuken, badkamer en slaapkamer. Daarna krijgen we uitleg over de camera setting die we kunnen gebruiken en uitleg over hoe we het waterpeil bij kunnen vullen.

Dag 5 - RoodsnavelossenpikkerDag 5 - Gewone Zebra

Als Kelvin ons achterlaat, staat de zon vol op de hut. Dat maakt het lastig om te fotograferen. Binnen de kortste keren staan er 2 knobbelzwijn en voor de hut en even daarna staat er een groepje Laagland Nyalas te drinken. De zwijnen komen zelfs langs met jongen gevolgd door 2 Zebra's.

Als de zon ondergaat, doen we de verlichting aan en wachten we op wat gaat komen.

Dag 5 - Diner in de Overnight hide

Om de beurt warmen we ons eten op en eten in het keukentje. Hier brand gewoon licht, terwijl de rest van de hut donker is. Wim zit net een paar minuten te eten als ik een paar Buffels zie aankomen.

Dag 5 - Afrikaanse Buffel

Dit blijken er 4 te zijn en tegen de tijd dat die klaar zijn met drinken, is Wims eten bijna koud en is het waterpeil zichtbaar lager. Terwijl Wim verder eet, vul ik de vijver weer bij.

Later komen er nog 3 Buffels langs en dan begint het lange wachten. We rusten om de beurt, zodat er altijd iemand bij het raam zit.