Samar naar Geling (3570 m)

25 september 2016 - Ghiling, Nepal

Vanmorgen waren we alweer vroeg op. Na een tegenvallend ontbijt bestaand uit een pannenkoek, verlaten we het hotel richting de poort.

Daar beginnen we al snel aan de eerste klim richting de Bhena La Pass (3830 m). Het pad is redelijk stijl en ligt vol met stenen en rotsen. Af en toe zijn er trappen gemaakt, maar het is een erg lastige klim.

Tijdens de afdaling drinken we een kopje thee in Bhena. Vanaf het terras hebben we prachtig zicht op de vele bergen om ons heen. Af en toe piepen er zelfs besneeuwde toppen tussen de wolken door.

De daaropvolgende klim is een stukje minder zwaar. Het pad is wat meer egaal, breder en mider stijl. Daarbij zijn onze spieren nu lekker warm gelopen. Als we uiteindelijk aankomen bij de Yamdo La Pass (4010 m) zijn we beide redelijk kapot, maar ook weggeblazen door het waanzinnige uitzicht.

Vanaf de pas kunnen we Shyangmochen al zien liggen. Hier stoppen we voor de lunch.

Na de lunch dalen we verder af richting Geling. Om de weg te omzeilen lopen we weer heerlijk over geitenpaadjes die ons sneller beneden brengen. Als we eindelijk aankomen in Geling zit het zand overal. Door de harde wind word je op de droge zandpaden af en toe bijna gezandstraald.

Na een kopje thee op de kamer, gaan we samen met de gids het dorpje in. We zien hoe de boeren de boekweit aan het dorsen zijn. Wim mag zelfs even meehelpen. Verder klimmen we naar het klooster, dat helaas is gesloten.

Oogst  Schedel

Na een heerlijke warme douche maken we ons klaar voor het diner. De champagne is al koud gezet en het avondeten besteld.

Na het eten, krijgen we opeens een appelpie aangeboden ter ere van ons 15 jarig huwelijk. Ook krijgen we een aantal kado’s van onze gids. Ik krijg een prachtige wollen omslagdoek en een kettinkje en Wim een Nepalees hoofddeksel.

15 jaar getrouwd

Natuurlijk delen we de appelpie en champagne met onze gids en drager en bedanken we iedereen voor de geweldige kado’s. Een mooie afsluiting van een bijzondere dag. Op naar nog minimaal 15 jaar!