Pokhara naar Kathmandu

6 oktober 2016 - Kathmandu, Nepal

Inde auto naar KTMWe worden vandaag gewekt door harde regen. Het lijkt wel alsof het niet droog is geweest. Als we zijn ingepakt en hebben ontbeten, vertrekken we om 08:30 uur richting Kathmandu.

We weten dat er op de route een aardverschuiving is geweest, maar die zou vannacht zijn opgeruimd. Het eerste deel van de reis verloopt, ondanks de regen, redelijk vlot en we kunnen lekker opschieten. Na de thee nemen we afscheid van onze gids Kamal.

Daarna beginnen de files. De eerste file wordt veroorzaakt door een aardverschuiving op de andere weghelft. Gelukkig proberen ze hier het verkeer een beetje in goede banen te leiden met politie agenten. Als we die achter de rug hebben, komen we al snel on de volgende opstopping. Deze wordt veroorzaakt door de extra verkeersdrukte i.v.m. het het festival. We komen alleen stil te staan op een hangbrug boven een snel stormende rivier en elke auto die de brug op komt rijden, veroorzaakt een soort van aardbeving in de auto.

Als we die achter de rug hebben, belanden we meteen in de volgende file. De oorzaak van deze is echt dramatisch. Er zijn een bus en een auto van de weg gereden en 500 meter lager in de rivier belandt. Bij dit ongeluk zijn 65 mensen omgekomen. Dan besef je hoe gevaarlijk de wegen hier zijn.

Daarna kunnen we eindelijk weer doorrijden, maar we hebben al veel tijd verloren. We besluiten de lunch over te slaan en stoppen alleen voor het toilet en het kopen van wat koekjes. Gelukkig hebben we genoeg water bij ons. Zo’n 30 kilometer voor Kathmandu komen we weer in de file. Deze zal duren totdat we om 16:30 uur bij ons hotel zijn. Weer hebben we 8 uur in de auto gezeten pfffff.

In de kamer even contact gezocht met Sunil over het diner van vanavond. Gelukkig komt hij ons pas om 19:00 uur ophalen, dus hebben we nog tijd voor wat inkopen en een biertje.

Laatste avond KTM

Het restaurant waar we gaan eten ligt buiten Thamel en we worden welkom geheten met een ticka. Het eten bestaat uit traditionele Nepalese gerechten zoals Momo’s, Dhal, rijst en curry met een kommetje lokale rijstwijn.

Weer terug in het hotel maken we ons klaar voor de terugvlucht. Tijd om naar huis te gaan.