(Naya) Dhye naar Tangye (3340 m)

1 oktober 2016 - Charang, Nepal

Vanmorgen moesten we al om 06:00 uur op. Na een matig ontbijt beginnen we om 07:30 uur aan 1 van de langste stukken van de trekking.

We beginnen al snel met een flinke klim om het dorpje uit te komen. Daarna steken we de schouder van de eerste berg over. Dit is een kwestie van afdalen, stijgen enzovoort. Tot dat we bij de “afdaling from hell” komen. Hier dalen we in 1 keer af tot de rivierbedding. Het eerste stuk van de afdaling is een afgrond met aan beide kanten van het pad niets. Het pad zelf is zandering met losse stenen. Daarna wordt jet pad breeder, maar de ondergrond blijft hetzelfde. Op een moment komt de rivierbedding in zicht en moeten we langs de bergwand zigzaggend afdalen.

Bij de rivierbedding aangekomen, blijkt er te veel water in de rivier te staan, dus moeten we door het water waden om aan de andere kant te komen. Dus schoenen en sokken uit en het koude water in. Als we weer op het droge staan, is het nog een paar minuten lopen naar het enige theehuis op de route. Hier drinken we een flesje cola en rusten we een beetje uit. Tussen hier en Tangye is alleen berg, dus slaan we toch nog maar een fles water extra in voordat we vertrekken.

Uitzicht vanaf CharangDe volgende uitdaging is de pas van 4015 meter aan deze kant van de rivier op ons wacht. Ook hier gaat het pad op en neer, maar het is voornamelijk klimmen. Het uitzicht is prachtig, maar onze focus ligt voornamelijk op het bedwingen van die pas. Na een klim van 2 uur komen we aan op de pas. De groep fransen is er al en we krijgen een tour de France welkom bij aankomst.

Na een picknick lunch op 4015 meter hoogte, zetten we de afdaling maar weer eens in. Na het eerste deel van de afdaling lopen we over een redelijk vlak plateau. Zoals elke middag gaat de wind weer opsteken en het het grootste deel van dit stuk hebben we een forse wind tegen. Aan het eind van dit plateau zetten we het 2de deel van de afdaling in.  Het pad leidt ons door een soort gang naar het dal. Deze gang fungeert als een soort trekgang waar de wind aan kan wakkeren tot orkaankracht. Naarmate de gang smaller wordt, de wind sterker. Samen met de losse stenen op het pad een hele uitdaging om op de been te blijven.

Halverwege de afdaling naar Tangye vind ik een deel van een fossiel. Hebben die uren naar het grind staren vandaag toch nog iets blijvends opgeleverd. Vlak voordat we bij het dorpje komen krijgen we bijzonder gezelschap, een Lammergier komt boven ons vliegen en op een moment zit hij vlak boven ons op de helling. Wat een machtige vogel om te zien. Als hij weer opvliegt komt hij ons tegemoed vliegen en kunnen we zien hoe hij met gemak op de harde wind blijft zweven. Als we na 8½ uur lopen aankomen zijn we redelijk op.

Het guesthouse is nog meer basic dan die van gisteren. Onze kamer is net groot genoeg voor 2 smalle bedjes. Ook hier geen vloer bedekking, maar beton. De doucheruimte heeft geen kraan en toilet is buiten. We maken er maar het beste van.

Ook vandaag het gebruikelijke rondje met de gids. We genieten van de vele chorchen die aan het begin van het dorp staan. Hier staan ook opvallend veel plantenkastjes. Deze zijn niet van glas, maar van stenen met een met plastic bespannen houten frame. Als we langs een goedgevulde groententuin lopen, krijgen we een uitnodiging om in de kas te komen kijken. Verbazingwekkend wat ze hier in dit klimaat aan groenten kunnen telen; tomaatjes, kool, wortelen, courgette en bonen.

UpperMustang_72  UpperMustang_73

Na onze wandeling gaan we terug naar ons guesthouse en rusten we wat uit tot het etenstijd is.

We eten met de andere in de gemeenschapsruimte. Het is een heel europees gezelschap; 3 fransen, 2 zwitsers en wij 2. Morgen ochtend gaan we als 1 groep naar boven. Nu vroeg slapen, want we gaan morgen om 06:30 uur al lopen.