Tangye naar Chhusang (2980 m)

2 oktober 2016 - Chhusang, Nepal

Vandaag was de langste, koudste en zwaarste dag van de hele reis.

Vanmorgen ging de wekker al om 05:00 uur en om 06:00 uur zaten we al aan het ontbijt. Een half uurtje later staan we klaar voor vertrek.

Crossing the riverWe lopen het dorpje uit en steken via een lange metalen brug de rivier over. Daar klimmen we omhoog om later weer af te dalen naar de rivierbedding aan de andere kant. Ook hier staat het water te hoog en moeten we door het ijskoude water waden.

Eenmaal aan de overkant, beginnen we aan de klim naar de 4.115 meter pas. Hiervoor moeten we 3 toppen over en elke keer weer een beetje afdalen en weer stijgen. Na 3 uur lopen zijn we eindelijk op de top en kunnen we beginnen aan het eerste deel van de afdaling. Als die er op zit, eten we een deel van onze lunch op bij een campeerplaatst tussen 2 bergen in. De rest van de route was weer afdalen en stijgen geblazen met af en toe een vlak stuk. Natuurlijk steekt ook de wind weer op.

Uitzicht over de vallei  Uitzicht over de vallei 2

Langzaam aan beginnen mijn voeten en spieren zeer te doen. Zo te voelen heb ik al meerdere blaren op mijn voeten. De eerste van de hele reis. Na 8 uur lopen, beginnen we aan de afdaling. Hier ook weer veel losse stenen en zand. Natuurlijk werkt de harde wind niet echt mee.

Als we eindelijk in Chhusang aakomen, moeten we de brug nog even vinden en oversteken. Eenmaal aan de overkant, blijkt ons hotel naast de brug te liggen. Het is een erg nieuw hotel met nette kamers met eigen douche en toilet. Ze hebben er zelfs heerlijk warm water. Een heerlijk plek om bij te komen van de wandeling van 10 jur die we vandaag hebben gemaakt.

Als we zijn gedoucht en al mijn 6 blaren zijn doorgeprikt en verzorgt, is het tijd voor een welverdiende maaltijd en een lekker bed.