Lo Manthang naar (Naya) Dhye (3860 m)

30 september 2016

Vandaag verlaten we Lo Manthang. Om te beginnen moeten we teruglopen naar de Lo (Dry) La (3950 m). Dit gaat vanmorgen een stuk gemakkelijker zo vroeg op de morgen als er nog geen wind is. We nemen dit keer uitgebreid de tijd om foto’s te maken. Er is geen wolkje aan de lucht en de Annapurna II laat zijn top prachtig zien.

Lo Manthang  Even een break

Na de pas verlaten we de weg en lopen we naar het zuiden. De route loopt tusssen prachtige bergen en is afwisselend vlak met af en toe een klimmetje of een afdaling. Elke joek die we omslaan geeft een nog mooier uitzicht dan de vorige. Ik denk dat dit de mooiste route tot nu toe was.

We worden op een moment ingehaald door de paarden en ezelkaravaan van de groep fransen die we gisteren ook al hebben ontmoet. We laten ons inhalen en wachten totdat er voldoende afstand tussen de karavaan en ons is. Het pad is erg stoffig en de karavaan doet letterlijk nogal wat stof opwaaien.

Onderweg vanaf Lo ManthangNa een hele ochtend lopen hebben we nog 1 grote klim voordat we gaan lunchen, de Dhi La (3950 m). Als we die hebben gehad, rest ons alleen de afdaling naar Dhee (3660 m). Nu bestaad het pad naar beneden voornamelijk uit los zand en zanderige paadjes tussen de enorme rots wanden. De afdaling van de Kilimanjaro was er niets bij. Na een afdaling van ruim een uur zijn we eindelijk in Dhee. Tijd voor de lunch.

De route kaart voor vandaagNa de lunch steken we de Kali Gandaki rivier over en klimmen we weer een paar meter omhoog. We kunnen de rivierbedding niet volgen, omdat er te veel water staat. Dus moeten we eerst om de bergrug heenlopen. Na een half uur klimmen, dalen we af naar de rivierbedding en volgen deze totdat we niet verder kunnen. The only way is up! Gelukkig hebben ze hier trappen gemaakt die ook nog eens goed lopen, anders kom je bijna niet boven. Na een flinke klim, zien we Dhey in de verte liggen. Nog een paar klimmetjes en afdalinkjes en we zijn er. Pffffff wat een dag.

We hebben een erg sobere kamer met 2 bedden en een tafel, maar we zijn blij dat er nog een kamer vrij was, want de franse groep zit hier ook. Helaas geen warme douche.

Gelukkig kan ik de gids zo ver krijgen dat hij een emmer warm water voor me regelt. Bij hoge uitzondering willen ze dat wel voor me doen en uiteindelijk kunnen we beide douchen met die emmer heet water. Ik ben een gelukkig mens. Alleen jammer dat Wim me na het douchen opsluit in de doucheruimte. Ik was me nog aan het aankleden en hij wilde voorkomen dat een andere gast de doucheruimte in zou lopen. Dus deed hij de deur aan de buitenkant op slot. Toen ik er achter kwam, was hij al in de kamer. Dus moest 1 van de gidsen de deur voor me open maken.

Dit guesthouse is zo basic, dat er geen geschikte persoon is om voor de aanwezige toeristen te koken. Uiteindelijk hebben de 3 gidsen het eten voor de gasten gemaakt. Ik mag zeggen dat onze pasta prima smaakte.

Na het eten gaan we naar onze kamer, maar niet voordat we even genieten van de prachtige sterrenhemel met een schitterende Milky way.