Kathmandu - Kookworkshop

19 september 2016 - Kathmandu, Nepal

Vanmorgen zijn we na het ontbijt richting Durbar Square gelopen. Naarmate we dichterbij het plein kwamen, des te groter de gaten in de rijen met huizen. Toch was ik niet voorbereid op de schade aan de vele tempels. Als je het plein opliep, kon je niet om de grootste tempel heen. De vorige keer hebben we de trappen tot de top nog beklommen, maar nu staat alleen de stenen basis er nog. De tempels die nog overeind staan, worden veelal gestut.

Vanwegen een festival staan er veel mensen in en rond de tempel van de Kumair (levende godin) en staan er praalwagens naast de tempel. Helaas laat de Kumari zich weer niet zien.

Paleis van Kumari 2  Holyman @ Kathmandu

Na de lunch maken we ons klaar voor onze kookles. Om 14:00 uur worden we opgepikt door een taxi en rijden we naar de buitenkant van Kathmandu. De weg is hobbelig en druk, maar het ontvangst van onze docent is zeer hartelijk.

Om te beginnen maken we de vulling voor momo’s en een half uur later zijn we druk bezig met het uitrollen van het deeg voor de buitenkant. Het lijkt een beetje op het vouwen van ravioli, dus dat gaat me prima af. Onze gastvrouw maakt in no-time een bijbehorende saus en als ze gestoomd zijn, is het tijd om te proeven.

Kook workshop KTM  Zoek de verschillen

Vervolgens richten we ons op de componenten van de Dal Bhat. We snijden de groenten en ik mag zelfs de kruiden vijzelen. In de tussentijd maakt onze gastvrouw een rijstepap als toetje. Dan wordt in de keuken een vuurtje gestookt voor het bakken van traditioneel feest brood. Natuurlijk moeten we ook an de slag met het dunne beslag en het kokende vet, maar die zien er niet zo smakelijk uit als die van onze gastvrouw.

Na nog een heerlijke kop kruiden thee, nemen we afscheid en brebgt de taxi ons weer terug naar het hotel. Dit was een leuke ervaring en ik vond het vooral erg leuk om te zien hoe de gewone Nepalees woont.

Weer terug op de kaner krijgen we te maken met een stroom storing. Gelukkig gaat een deel van de stroom er weer op, maar de ventilator en een deel van de verlichting werken niet meer.

Nog even een biertje en dan slapen. Morgen weer vroeg op.