Van Marpha naar Kalopani 2.530 meter

12 maart 2011 - Kalopani, Nepal

Vanmorgen zaten we al vroeg in de ontbijtzaal.

Na het ontbijt verlieten we Marpha via de hoofdstraat. Gelukkig was het droog en hadden we een strak blauwe lucht. Omdat we in de schaduw liepen, hadden we onze jas echt nodig.

Dag 15 - HoofdwegNa 1 uur lopen, verlieten we de hoofdweg. We vervolgden onze weg via de rivierbedding. Het voordeel hiervan is dat er een stuk minder verkeer over gaat. Dag 15 - TukucheIk moet wel zeggen dat de hoeveelheid verkeer op de hoofdweg ook wel meevalt. Het vliegverkeer tussen Jomsom en Pokhara is bijna net zo druk als het aantal bussen en 4x4 over de hoofdweg.

Bij Ljungar konden we de rivier oversteken en een voetganger pad volgen richting Kokhethani. Binnen een paar uur zagen we het landschap veranderen van kaal en rotsig, naar weelderige naaldbossen.

Dag 15 - Rivierbedding

Langzaam krijgen we zicht op een deel van Annapurna I. Na 4,5 uur lopen en veel foto’s nemen, stopen we in Kalapani. Hier slapen we in het moderne deel van Kalapani Guesthouse, in een prachtige kamer die in een hotel niet zou misstaan.

Snel het wasgoed van gisteren in de zon hangen en dan een voortreffelijke lunch op het dakterras met uitzicht op de bergtoppen. Volgens Sanu hebben we hier zeker warm water om te douchen. Eigenlijk geloven we er niets van, maar nemen toch de proef op de som. Eindelijk na 2 weken een echte hete douche en geen geplons met een emmer heet water.

Dag 15 - LeteNa een uitgebreide wasbeurt, zijn we naar Lete gelopen. Dit dorp ligt naast Kalapani en is net zo eenvoudig. Dag 15 - Annapurna IGeen souvenirshops en geen busladingen toeristen, alleen de bergtoppen. Na deze korte wandeling, hebben we ons op het dakterras geparkeerd met het lang verwachte Everest-biertje.

Tijdens het diner, raakte we aan de praat met een Amerikaans stel. Zij waren 2 dagen voor ons over de pas gegaan en toen moesten de gidsen zelf nog een pad hakken om de pas over te komen.