Hsipaw - trekking in de heuvels

1 oktober 2015 - Hsipaw, Myanmar

Vanmorgen werden we om 08:30 uur opgehaald door onze gids. In de auto ontdek ik dat ik 1 van mijn oorbellen kwijt ben. Gelukkig zijn we nog in de buurt van het hotel, dis besluit de gids om te draaien zodat ik in de kamer kan kijken of hij daar ligt.

Als we hem na 5 minuten niet vinden, gaan we weer op weg. We rijden Hsipaw uit in de richting van Mandalay stoppen na 1½ uur in een klein dorpje aan de voet van een van de vele heuvels. Vervolgens lopen we tussen de maisvelden door van het ene dorpje naar het andere. Ons eerste stop is het dorpje Pankam. Dit Palaung dorpje leeft voornamelijk van het verbouwen van groenten en fruit. Na een kopje thee bij de familie waar we ook gaan lunchen, vervolgen we onze weg door het dorpje. De volgende stop is het klooster.

Als we verder de heuvel oplopen, komen we bij een klein stupa met een prachtig uitzicht over de omringende heuvels. Voordat we terug gaan naar Pankam, lopen we door de thee velden van de Palaung. Dit staat tot geen vergelijk tot de theevelden die we jarengeleden in Shrilanka hebben bezocht. De struiken staan ogenschijnlijk willekeurig tegen de hellingen geplant en op dit moment zijn ze bijna overwoekerd door onkruid. Over 2 maanden worden alle Palaung bij elkaar geroepen en dan wordt gezamenlijk de plantage weer klaar gemaakt voor de eerstvolgende pluk.

Nieuwschierige monniken van het klooster van Pankam  Puppy's bij ons gastgezin  Oude dame

Als we weer teug zijn in Pankam, lunchen we bij een lokaal gezin. Omdat de Palaung geen dieren doden, eten we vegetarische gerechten gekookt van groenten uit het dorp. Daarbij serveren ze heerlijke berg rijst, die alleen hier in de bergen groeit en alleen voor eigen gebruikt wordt geteeld.

Ons gastgezin  Lunch bij ons gastgezin

Na de lunch lopen we via en andere route terug naar de auto. Als we om 16:00 uur weer terug komen in het hotel, wil ik maar 2 dingen; een lekkere douche en schone kleren. Helaas is onze kamer nog niet schoongemaakt, omdat ze me nog even de kans willen geven om nar mijn oorbel te zoeken. Als de kamer is schoongemaakt, kan ik eindelijk onder de douche. Als ik me aan het uitkleden ben, hoor ik iets vallen. Mijn oorbel bleek de hele dag tussen mijn kleding te zitten. Gelukkig is hij onderweg niet alsnog tussen mijn kleren uitgevallen en kan ik hem weer gewoon dragen.