Fietstocht over de vlakte van Bagan

7 oktober 2015 - Bagan, Myanmar

Vanmorgen zitten we al vroeg aan het ontbijt. Onze gids staat om 07:30 uur al voor onze neus voor een fietstocht over de vlakte van Bagan. We beginnen bij de Dhamayazika Stupa. Dit is 1 van de stupa’s doe je nog mag beklimmen en vanaf het hoogste niveau heb je een prachtig uitzicht over de enorme vlakte. Vervolgens rijden we tussen de pagoda’s door naar Sulamani pahto. Deze tempel heeft prachtige authentieke muurschilderingen die nog uit de 12-13de eeuw stamde. Een deel van de tekeningen waren weer overschilderd met latere tekeningen, maar zeker die op de hoge plafonds waren erg oud. Voordat we de tempel bezochten, kregen we eerst uitleg over de historie van Myanmar en Bagan.

Carolien - uitkijk over de vlakte van Bagan  Vlakte van Bagan  Uitzicht over de vlakte van Bagan

We sluiten af met een bezoek aan de Ananda Pagoda. Dit is een architectonisch meesterwerk met vier enorme, staande Boeddha’s. Ook hier zijn nog oude muurschilderingen te vinden, maar die zijn in het verleden onder een laag witkalk verdwenen. Net als de buitenkant van de Pagoda. Beide worden nu met steun vanuit India schoongemaakt. Voor de binnenkant is dat een prachtig iets, maar de buitenkant verliest een groot deel van zijn charme door de witte muren.

Fietsen over de vlakte van Bagan  Ananda Pagoda  Lunchtijd

Na de lunch rijden we terug naar het hotel voor een korte break. Om 16:20 uur worden we weer opgehaald voor een boottochtje over de Ayeyarwaddy River. Er is wat verwarring over het wel of niet doorgaan i.v.m. regen en ik heb een horloge dat ineens 25 minuten achterloopt, maar gelukkig kan onze trip gewoon doorgaan.

Helaas komen we er dan achter dan onze schoenen, die we buiten hadden gezet om te luchten, in de tussentijd zijn vol geregend. Dan maar op onze slippers de deur uit.

Onder het genot van een kopje thee en wat tamarind flacks, varen we stroomopwaarts langs de vele pagoda’s en dorpjes. Op de terugweg gaat de motor uit en dobberen we onder het genot van een biertje weer naar de haven.

Langs de oever van de Ayeyarwaddy River

Als we weer terug zijn in het hotel, lopen we naar de toeristen straat voor een heerlijke Indiaanse maaltijd.