Van Kalopani naar Tatopani 1.200 meter

13 maart 2011 - Tatopani, Nepal

Vanmorgen zijn we om 07:30 via de bosroute vertrokken.

Dag 16 - Door stappenDeze route is een goed alternatief voor de hoofdweg. Je loopt via een prachtig naaldbos richting Ghasa en ongeveer halverwege kom je pas op de hoofdweg. Volgens de burgemeester van Kalapani/Lette, zijn er vergaande plannen om binnen 1 jaar een trekkerspad aan te leggen van Kalapani naar Tatopani. Er is zelfs al budget voor dit plan.

In Ghasa houden we een theepauze en na 30 minuten vervolgen we onze weg via de hoofdweg. Dag 16 - Waterval bij Rupse ChhaharaGelukkig is er vandaag weinig verkeer op de weg, want de weg is erg stoffig en dan is het echt zandhappen. Na 2 uur lopen vanaf Ghasa, stoppen we in Rupse Chhahara. De Dal Bhat is het stoppen niet waard, maar het uitzicht op de waterval maakt een hoop goed.

We vervolgen onze weg via de achterkant van het restaurant. Dag 16 - deze rivier volgen we richting TatopaniHiermee voorkwamen we dat we naar de weg moesten klimmen. Het grootste deel van de middag liepen we via de hoofdweg. Langzaam aan voelde we de lange weg die we al hadden afgelegd. Mijn voet kreeg te lijden van de hobbelige weg en elke stap op een niet vlakke ondergrond, gaf een pijnscheut in mijn voet.

Wim heeft al een paar dagen last van een blaar op zijn hiel, maar nu begon hij ook blaren op zijn tenen te krijgen. Om 14:30 uur kwamen we eindelijk aan in Tatopani. Wim heeft 3 nieuwe blaren en ik heb buiten een pijnlijke voet, 4 blaren. Je kunt aan diverse dingen zien dat het klimaat hier een stuk warmer is. Er groeien bananenbomen in de tuin van de lodge en in het midden van de binnenplaats staat een mandarijnenboom en een sinasappelboom.

Dag 16 - bijpraten in de Hot SpringOm 16:00 uur zijn we naar de hot springs gegaan. Even bijkomen in het natuurlijk warme water. Het kostte ons enige moeite om hier uit het warme water te komen.  In de hot springs komen we de 2 Australische dames weer tegen. Zij zijn hier al 2 dagen en hebben moeite om hier weg te gaan en ik kan dat begrijpen.

Helaas hebben wij geen ruimte in ons schema om hier nog 1 extra dag te blijven. Alsof Wim nog niet voldoende pijn aan zijn voeten had, snijdt hij bij het omkleden, zijn kleine teen aan het kleedhokje. Na een net niet koude douche is het tijd voor het verzorgen van de blaren.

Na 2 biertjes is de pijn aan onze voeten een stuk minder. De rest van de avond genieten we van een bijna warme avond op het dakterras van de Kamala Lodge.