Fietstocht met onze huurfiets over de vlakte van Bagan

8 oktober 2015 - Nyaung-U, Myanmar

Na het ontbijt lopen we naar 1 van de vele fietsverhuurders om een paar fietsen te huren. We hebben serieus overwogen om 1 of 2 E-scooters te huren, maar ik vrees dat we aan het eind van de dag zonder stroom komen te zitten. Ergens in “the middle of nowhere”.

Op advies van onze gids rijden we eerst naar de weg richting de luchthaven en volgen vervolgens de weg naar New Bagan. We stoppen bij verschillende stupa’s en ondanks jet donkere weer, is het al erg warm. Als we bijn het dorpje Min Nan Thu komen, begint het redelijk hard te regenen. Gelukkig kunnen we schuilen bij 1 van de eethuisjes in het dorp. Terwijl de bui overtrekt, genieten we van een welverdiende cola.

Als we onze weg vervolgen, stoppen we bij Dhamma Yazika Zedi. Deze enorme tempel is al van ver te zien en bestaat uit een aaneenschakeling van gebouwen.

Onze sexy huurfietsen  Oude dame met sigaar  Doorkijkje

Als we in New Bagan aankomen, gaan we eerst naar een wisselkantoor. We moeten wat dollars wisselen, maar die kantoren zijn maar van 09:00-15:00 uur geopend. Vanmorgen stonden we om 08:30 uu voor een gesloten deur, dus deze kans laten we niet lopen. Met een nieuwe voorraad kyatts, gaan we opzoek naar een restaurantjes voor de lunch.

Mooi licht  Tussen de velden  onze fotograaf

Na de lunch vervolgen we onze fietstocht en stoppen we nog bij Nan Paya en natuurlijk bij Manuha Paya. Deze tempel ziet er niet oud uit en we hadden beide even iets van ’wat doen we hier?’ Omdat er hele bussen met mensen uit Myanmar aankomen, moet er iets belangrijks zijn. Als we een gezin volgen, komen we in een langwerpige ruimte met daarin een meters lang beeld van een “declining Buddha”. Het beeld lijkt te groot voor de ruimte en een foto maken is onmogelijk.

We vervolgen onze weg verder richting Nyaung U. Af wn toe stoppen we bij een stupa of tempel. Met nog een paar honderd meter te gaan, krijgt Wim een lekke voorband. Gelukkig kunnen we de verhuurder net op tijd bereiken en daar werd de fiets snel omgeruild voor een andere.

Weer terug in het hotel trakteren we onszelf eerst op een koel biertje. Als we weer fris en fruitig zijn, beginnen we alvast met het inpakken. Morgen moeten we erg vroeg op en alles wat we alvast kunnen inpakken is winst.

Na het eten, gaan we lekker vroeg slapen.