San Jorge Sumaco Bajo Canopy Tower

16 februari 2022 - Loreto Canton, Ecuador

Vanmorgen staan we om 06:00 uur al klaar. We ontbijten op een andere locatie, omdat onze lodge zo vroeg geen ontbijt kan serveren.

Na een minuut of 20 rijden, kunnen we meteen aanschuiven voor een ontbijt.

Deze lodge ligt maar 10 minuten van de towerhide af, maar we kunnen hier nog niet logeren, omdat de kamers nog in aanbouw zijn.

Na het ontbijt stappen we weer in de auto voor het laatste stukje naar de hut.

Bij de hut aangekomen, pakken we onze spullen en klimmen we naar het hoogste punt. Her zetten we onze camera's klaar en wachten op wat gaat komen.

Dag 05 - Towerhide

We hebben geluk met het weer en al snel komen de eerst soorten langs. Het is niet super druk en er zijn stille momenten, maar met 2 spechten soorten, 2 soorten vliegenvangers en diverse andere soorten is het geen slecht begin.

Dag 05 - Amazone Bisschopstangare - Amazone Blue-grey TanagerDag 05 - Geelbrauwspecht - Yellow-tufted WoodpeckerDag 05 - Ekstertangare - Magpie Tanager

De temperatuur is prima en door de bewolking hebben we geen last van harde schaduwen.

Rond 10:00 uur houden we het voor gezien en gaan we terug naar onze ontbijt locatie.

Hier weer aangekomen, lopen we over het terrein op zoek naar vogels. We beginnen met de Braziliaanse dwerguil. Een soort die al lang op de wensenlijst staat.

Dag 05 - Braziliaanse dwerguil - Ferruginous Pygmy-OwlDag 05 - Steenduif - Ruddy Ground-DoveDag 05 - Amerikaanse slangenhalsvogel - Anhinga

Het duurt even, maar uiteindelijk kunnen we hem/haar fotograferen bij een prachtige natuurlijke vijver.

Ver volgens lopen we door naar de andere kant van het terrein. Hier ligt 1 van de 2 logdges die ze in de Amazone  aan het bouwen zijn. De gebouwen zijn in grote lijnen klaar, maar er moet nog heel veel gebeuren.

Dag 05 - Grote ani - Greater AniDag 05 - Crotophaga - Smooth-billed AniDag 05 - Roodkruintiran - Social Flycatcher

Het restaurant (in aanbouw) ligt midden in een natuurlijk meertje waar voldoende vogels te spotten zijn.

Na de lunch hebben we 2 opties; 1. we gaan de rest van de middag terug naar de towerhide of 2. we gaan eerst de jungle in op  zoek naar Manakins en gaan dan om 15:30 terug naar de towerhide. Uiteindelijk kiezen we voor optie 2. De daarop volgende 2 uur lopen we richting het hoogste punt van het terrein, zoeken naar de 7 soorten Manakins die hier voorkomen.

Uiteindelijk kunnen we er 3 vinden, maar fotograferen is een ander verhaal.

Lichtelijk teleurgesteld en uitgeput komen we terug bij de auto. Gelukkig heeft men in de keuken koele frisdrank en vers sap om ons weer op de been te helpen.

Als we weer een beetje zijn bijgekomen van de wandeltocht, zetten we weer koers naar de Tower hide.

Dag 05 - Zwartstaarttityra - Black-tailed TityraDag 05 - Strogele specht - Cream-colored WoodpeckerDag 05 - Tropische koningstiran - Tropical Kingbird

Daar aangekomen is het , op een eenzame specht na, uitgestorven.

In de verte zien we wel wat vogels, maar die willen niet binnen schootsafstand komen.

Om 18:00 uur geven we het op en pakken we onze spullen in.

Weer met 2 benen op de grond, stappen we in de auto en rijden we terug naar onze eco-logde in Loreto.

Bij de eco-lodge aangekomen ,willen we maar 1 ding; douchen.

Helaas is er in de keuken een issue met water en kunnen we hier vandaag niet eten. Er zit niets anders op dan in het stadje te eten.

In de kamer/zeecontainer aangekomen, zie we dat de kleding die we gisteren hebben afgegeven om te laten wassen, alweer in de kamer liggen. Mooi kunnen we in ieder geval met schone kleding de deur uit.

We eten in een eetzaal waar ze enkel Tilapia serveren. Er zijn verschillende bereidingswijzen, maar op elk bord ligt een hele wilde Tilapia.

Die van ons was frituurt en het viel niet mee om deze te eten. Persoonlijk ben ik geen fan van een hele vis op m'n bord, want dat is meestal een enorm gedoe. Dat was dit ook! Het viel niet mee om te eten zonder dat de helft van je bord schoof.

Omdat dit een authentiek restaurant is, mogen ze hier ook geen alcohol schenken. In plaats daarvan drink je hier thee gemaakt van een lokale plant. Best lekker.

Na het eten keren we terug naar de eco-lodge, Tijd om de spullen weer in te pakken. Morgen vroeg weer op!