Via Tena en Laguna Caiman naar Loreto

15 februari 2022 - Loreto Canton, Ecuador

Na een lekkere nacht, komen we fris en fruitig aan bij het ontbijt. Voor de ochtend hebben we een aantal opties;

We zouden terug kunnen in de richting van Wild Sumaco Community lodge of een feeding station in de buurt, om op zoek te gaan naar een zekere kolibrie soort. Wat we op dit moment weten is dat die soort op dit moment op beide locaties niet/nauwelijks actief is.

Alternatief is om richting Tena te rijden en daar een poging te doen om een aantal locale soorten te fotograferen.

We kiezen voor de laatste optie en zodra we de auto hebben geladen, zetten we koers richting Tena

We ontmoeten de eigenaar van het gebied in Tena en vandaar rijden we richting de eerste locatie.

Naar mate we dichter bij ons einddoel komen, wordt de lucht donkerder en begint het zachtjes te regenen.

Als we bij de eerste locatie aankomen, regent het al flink hard en even later moeten de poncho's aan om de camera's te beschermen. De eerste soort laat zich totaal niet zien, dus lopen we (als het iets minder hard gaat) weer richting de auto.

Dag 04 - Zwartkopsoldatenspreeuw - Red-breasted meadowlark

Voor de 2de soort rijden we in 10 minuten naar een andere locatie en vandaaruit lopen we het oerwoud in.

Tegen de tijd dat we bij de LEK zijn aangekomen, is het bijna donker en dondert het flink. Even zien we een glimp van de doelsoort, maar met ISO 20.000 en een sluitertijd van 1/15 ga je geen foto's kunnen maken.

Als het na 1,5 uur nog steeds met bakken uit de lucht valt, geven we het op en lopen we terug naar de auto.

Voor de lunch doe we nog wel een poging om de  "Unicorn vogel" te fotograferen, maar die zat te ver weg of vloog op.

Dag 04 - Anioema - Horned ScreamerDag 04 - Anioema in vlucht - Horned Screamer in flight

Inmiddels is het tijd voor de lunch en die nuttigen we aan boord van een long boat die ons ons naar Laguna Caiman brengt.

Dag 04 - welkom in Laguna CaimanDag 04 - Zwartvoorhoofdtrappist - Black-fronted Nunbird

Hier doen we een poging bij de LEK van een andere bijzondere soort. Deze laat zich even zien, maar even op een takje poseren zit er niet in.

Dag 04 - Brilkaaiman - Spectacled caimanDag 04 - Zwartkapdonacobius - Black-capped donacobius

We maken nog een kort rondje langs de kaaimannen voordat we weer richting de boot gaan.

Dag 04 - Onze boot

Onze plannen om vanmiddag al naar de Tower hide te gaan, hebben we inmiddels al laten varen, want als we daar wegrijden is het al 16:00 uur en het is zeker nog 2,5 uur naar de lodge.

Als we eindelijk bij het hotel aankomen is het al donker.

Ik kan je 1 ding over rijden in Ecuador zeggen, in het donker rijden is gekkenwerk. De wegen zitten vol diepe gaten en iedereen probeert die te ontwijken ook tankwagens, bussen en vrachtwagens.

Daarbij zie je een kakofonie van verlichting op die voertuigen; knipper lichten is verschillen de kleuren, zwaailichten ect.

Tel daarbij een weg zonder straatverlichting op en je kan je voorstellen dat we blij waren dat we heelhuids waren aangekomen.

We slapen de komende 2 nachten in een ongebouwde zeekontener. Weer een wat anders dan een houten huisje. Na een laat diner, proberen we zoveel mogelijk van onze natte spullen te drogen voordat we gaan slapen. Morgen weer vroeg op!