San Jorge Sumaco Bajo Canopy Tower & terugreis naar Quito

22 februari 2022 - Quito, Ecuador

Onze plannen zijn net zo veranderlijk als het weer. Vanmorgen tijdens het ontbijt zien we een bewolkte lucht. Een kleine check van de weersverwachting geeft ons de bevestiging, het blijft tot 11:00 uur bewolkt en daarna is er grote kans op regen.

Dus besluiten we om als nog naar de towerhide te gaan.

Voor het eerst krijgen we een Toucan op een redelijke afstand te zien en kunnen we deze ook nog fotograferen.

Dag 11 - Dwergara - Chestnut-fronted MacawDag 11 - Bruinoorarassari - Chestnut-eared AracariDag 11 - Dwergara in vlucht - Chestnut-fronted Macaw in flight

Als het hier wat rustiger wordt, gaan we terug naar de lodge in aanbouw.

Hier lukt het ons eindelijk om de greenbacked trogon voor de lens te krijgen.

Dag 11 - Groenrugtrogon - Green-backed TrogonDag 11 - Zwartsnavellijster - Black-billed ThrushDag 11 - Witbandzwaluw - White-banded Swallow

Bezweet maar voldaan rijden we terug naar Loteto.

In Loreto aangekomen, kunnen we meteen aanschuiven. Na de lunch rekenen we de biertjes en het wasgoed af voor dit en ons eerdere verblijf.

Dan beginnen we aan de ruim 5 uur durende rit naar Quito.

De enige stop die we maken is bij een tankstation voor een sanitaire stop.

Als we in de buurt van de Papallacta Pass komen, hangen de wolken boven het wegdek. Op sommige plaatsen zie je geen hand voor ogen. Gelukkig is het aan de andere kant een stuk helderder. En tot onze verbazing zit de kolibrie al op ons te wachten.

Dag 11 - Regenboogdoornsnavel - Rainbow-bearded Thornbill

Terwijl de wolken ook onze kant op komen en er harde donderslagen te horen zijn, lukt het ons om nog een paar mooie foto's te maken.

Daarna snel de auto weer in voor de laatste 2 uur.

Des te dichter we bij Quito komen, des te dreigender het wordt.

Omdat Louis met zijn kenteken vandaag de stad niet in mag. Stappen we in de buurt van de luchthaven over in een andere auto. Louis moet tot 21:00 uur wachten voordat hij naar huis mag rijden.

Terwijl het steeds harder gaat regenen en onweren, vervolgen wij onze weg. Tegen de tijd dat we bij het hotel aankomen, valt de regen met bakken uit de lucht. Ondanks de paraplu's waarmee ze ons tegemoet komen, is onze bagage nat geworden. Gelukkig brand de haard in de kamer al. Als ze na het diner ook de camera tassen komen brengen is alles weer zo droog.