Amazon Canopy Towers Circuit - Towerhide (60 meter)

18 februari 2022 - El Porvenir, Ecuador

Vanmorgen waren we nog vroeger dan normaal op. De wekker ging al om 04:00 uur.

Na het ontbijt staan onze 2 lokale gidsen al op ons te wachten.

Eerst lopen we een minuut of 10 naar de rivier en vervolgens varen we in een minuut of 15 naar de overkant van de rivier. Het is een wonder dat we daar aankwamen, want er hangt een dichte mist en het is nog hartstikke donker.

Eenmaal aan de overkant is het nog zeker 30 minuten lopen naar de towerhide.

Dag 07 - Een mistig begin van de dagDag 07 - De startopstellingDag 07 - Zonsopkomst

Na een korte sanitaire break, beginnen we aan de klim naar het hoogste niveau. Het uitzicht is prachtig en al gauw krijgen we de eerste vogels in het zicht.

Dag 07 - GeelbrauwschoffelsnavelYellow-browed Tody-FlycatcherDag 07 - Bonte baardkoekoek - Pied PuffbirdDag 07 - Dubbelbandarassari - Many-banded Aracari

We rennen regelmatig de trappen op en af voor een beter beeld.

Rond 10:00 uur valt het een beetje stil en die tijd gebruiken we om de missers te verwijderen.

Dag 07 - Witvoorhoofdkapucijnaap - Ecuadorian capuchinDag 07 - Zwartbuikkoekoek - Black-bellied CuckooDag 07 - Geelkop-doornstaartleguaan - Tropical thornytail iguanaAan het eind van de ochtend komt er iets meer wind en wat meer bewolking. Beide niet ongunstig voor ons

Om 12:00 uur komen ze onze lunch boven brengen. Een heerlijke warme maaltijd van kip, bonen en rijst. Helaas heeft Wim last van de warmte en te weinig drinken, maar knapt na een paar bekertjes vruchten water weer op.

Dag 07 - Grote geelkopgier - Greater Yellow-headed VultureDag 07 - Napo saki - Napo monnik sakiDag 07 - Groenrugtrogon - Green-backed Trogon

De middag begint zeer rustig. De grote ontbrekende zijn de toekans en de papagaaien.

Om 15:00 uur zijn we door ons drinkwater heen. We hadden 2 liter water bij ons en de 2de fles was plots een heel eind leger dan we dachten. Louis stuurt ons boatdriver naar 1 van de dorpjes in de omgeving om water voor ons te halen.

Dag 07 - Rode brulaap - Colombian red howlerDag 07 - Zwartkeelspecht - Crimson-crested WoodpeckerDag 07 - Gouden baardvogel - Gilded Barbet

Hierdoor kunnen we nog even blijven zitten. Niet dat dat uiteindelijk veel uitmaakt, de vogels zijn de hele middag al op.

Om 17:00 uur pakken we de spullen in en lopen we weer naar beneden.

Omdat het peil van de Napo River enorm laag is, kunnen we niet dichtbij de towerhide komen met de boot.

Omdat de boot nu op een ander plek ligt, moeten we een heel stuk over het drooggevallen zand lopen en dat is best zwaar na al dat traplopen.

Als we eindelijk in de boot zitten is het simpel een kwestie van het water oversteken. Het laatste stukje naar de lodge is dan nog een paar minuten lopen. Nadat de batterijen op de opladers liggen, drinken we eerst een biertje in het hoofdgebouw. Vervolgens spoelen we het vuil van ons af en maken we ons op voor het diner.