Churchill - met de toendra buggy op zoek naar ijsberen

29 oktober 2014 - Churchill, Manitoba, Canada

Na een heerlijke nacht slapen, worden we wakker in een licht besneeuwd Churchill. Bij het ontbijt blijkt dat er in het hotel ook nog een Nederlandse werkt. Als we samen met Alex en Linda zitten te praten, blijkt dat hier ook nog een bekende van ons is, Rinie van Meurs (onze gids op de boot naar Antarctica) is hier inmiddels ook al aan het werk als gids. Helaas zitten hij en zijn vrouw momenteel in Winnipeg, dus een ontmoeting zit er niet in.

Dag 6 Op pad met de toendra buggyNa het ontbijt rijden we met de bus naar ons vervoersmiddel voor de dag, een toendra buggy, waarmee we de toendra opgaan opzoek naar beren. Een toendra buggy is een kruising tussen een extra brede bus en een 4x4 met een achterdek en een toilet. Omdat onze reisorganisatie maar met kleine groepen werkt, hebben we allemaal minimaal 2 stoelen in de buggy en dus ruimte genoeg om allemaal bij een raam te zitten.

Dag 6 Onze eerste ijsbeerNa een uur rijden, zien we in de verte onze eerste beer. Omdat we in de verrekijker zien dat hij/zij onze kant op komt, blijven we staan. als ze halverwege even gaat liggen, gaan we ervanuit dat ze niet dichterbij zal komen. Brad (onze gids) is er echter van overtuigd dat ze niet gaat slapen en tot onze vreugde heeft hij gelijk. Ze komt zelfs even aan de banden van de buggy snuffelen, voordat ze naast de wagen gaat liggen slapen.

In de tussentijd is het zachtjes gaan sneeuwen wat alleen maar bijdraagt aan het sprookjesachtige landschap.

Als we verder rijden zien we verschillende andere beren lopen, maar niet 1 komt meer zo dichtbij.

Dag 6 Binnen in de toendra buggyRond lunchtijd zien we een beer lang de kustlijn lopen en als we hem volgen, komen we op een prachtige locatie voor de lunch. We lunchen dus met polarbear view.

Na de lunch vervolgen we onze weg en rijden we langzaam terug naar ons beginpunt. Daar stappen we om 16:00 uur moe maar voldaan over naar onze eigen bus.

Dag 6 poolhaasOp de weg nar het hotel, zien we ook nog een pool haas. Een spierwitte hazensoort met een prachtig wollig uiterlijk. Ondanks dat we uitstapte, bleef het beestje stilletjes zitten. Dat is een echte bonus aan het einde van een prachtige dag.

Na een heerlijk diner in het hotel aan de overkant van de hoofdstraat, rijden we naar het plaatselijke theater voor een presentatie van Jeff York van Polar Bears International die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het leven van ijsberen voor het WNF. Hij geeft uitleg over hoe het verzamelen van de gegevens over het leefgebied en leven van de ijsberen in zijn werk gaat en laat prachtige foto’s zien van het veldwerk dat hij heeft gedaan.

Weer terug in het hotel, wordt het tijd om te gaan slapen. Morgen moeten we weer vroeg op.