Winnipeg naar Churchill & berenlift

28 oktober 2014 - Churchill, Manitoba, Canada

We zijn alweer vroeg op. Onze spullen moeten om 06:45 uur buiten de kamer staan om opgehaald te worden. Om 07:00 uur belt de receptie zelfs om te checken of de spullen al buiten de kamerdeur liggen.

Dag 5 vlucht naar ChurchillNa het ontbijt, verzamelen we in de hal van het hotel en worden we met de andere 2 groepen in een busje geladen en rijden we naar de luchthaven van Winnipeg. Daar aangekomen, rijden we door de poort en wordt de bus naast het vliegtuig geparkeerd. Hier stappen we uit en lopen we de paar meter over het platform naar het vliegtuig. Na een vlucht van iets meer dan 2 uur, landen we op de luchthaven van Churchill. Hier stappen we in onze eigen bus en daarmee rijden we naar het centrum van Churchill voor de lunch. Tijdens de lunch komen we erachter dat onze chauffeur van origine een Nederlander is en nog steeds goed Nederlands spreekt.

Tegen het eind van de lunch krijgen we het advies om nog even naar het toilet te gaan, omdat er een ingelast event is. Binnen 10 minuten staat iedereen klaar en stappen we vol spanning on de bus. Daar horen we dat we terug rijden naar de beren gevangenis om te zien hoe 1 van de beren per helikopter wordt vrijgelaten. Al beren te dicht in de buurt van Churchill komen, worden ze gevangen en opgesloten in de beren gevangenis. Hier blijven ze een dag of 10 zonder eten, voordat ze verdoofd, per helikopter worden vrijgelaten op een plek waar ze een minder gevaar zijn voor de bewoners van Churchill.

Eerst brengen ze de beer naar buiten, dan wordt hij door een man of 5 in een transportnet gelegd en die wordt door de helikopter verplaatst naar de plek waar ze hem weer laten bijkomen en vrijlaten.

Dag 5 Ijsberen lift - de beer wordt naar buiten gebarcht  Dag 5 Ijsberen lift - het net is klaar voor de helikopter  Dag 5 Ijsberen lift - ready for lift off

Als de helikopter uit het zicht is verdwenen, rijden we via de kust van de Hudson Bay naar het Inuit museum. Dit museum beslaat 1 ruimte, maar daarin vind je een enorme verscheidenheid aan gebruiksvoorwerpen en kunstnijverheid van de Inuit. Er zij ook verschillende omgezette dieren te zien, waaronder een ijsbeer en een walrus.

Tenslotte rijden we naar het hotel waar we de komende nachten verblijven. Het hotel is simpel, maar het is er warm en schoon en van alle gemakken voorzien.  Voor het eten, krijgen we nog een presentatie over de verschillende diersoorten uit dit gebied en de manier waarop ze met de koude omstandigheden omgaan. Na het eten gaat een deel van de groep nog naar een andere presentatie, maar ik ben zo moe van alle slechte nachten van de afgelopen dagen, dat we ons hiervoor afmelden. We moeten nog een paar dingen klaarleggen voor de dag van morgen en dan lekker slapen.