Churchill - met de toendra buggy op zoek naar ijsberen (dag 2)

30 oktober 2014 - Churchill, Manitoba, Canada

Dag 7 Die beer lijkt niet zo grootVandaag lijkt ons programma op dat van gisteren. Na het ontbijt gaan we naar de toendra buggy en gaan we de toendra weer op. Dit keer beginnen we in een ander deel van het gebied. We willen graag allemaal een poolvos en/of sneeuw uil zien. Dag 7 Ik wil ook op de fotoDie laten zich niet zo 1,2,3 vinden, maar we spotten wel een zeldzame Gyrfalcon, de grootste valken soort in de wereld. Ik heb vandaag de eer om de eerste ijsbeer te spotten. Deze jongen ligt aan de rand van een bevroren meer met zijn rug tegen het wilgenstruikjes.

De tweede beer van de dag, kwam ook op mijn conto en daar hebben we onder het genot van een bakje warme chocolade genoten van haar geluier. Even hoopte we op een spannende interactie toen er een 2de beer aan kwam lopen, maar die was ineens verdwenen achter de wilgenstruiken.

Tegen lunchtijd reden we langs de kust in de hoop op een poolvos, toen we 2 wagens van andere groepen zagen staan bij een slapende beer. Eigenlijk baalde we een beetje dat we daar als 3de aankwamen en eigenlijk geen goed zicht hadden op deze beer.

Dag 7 Just minding my own businessWe baalde nog erger toen ook deze beer rond de 2 andere wagens ging lopen snuffelen, uit ons zicht. Omdat we nu toch stil stonden, besloten we hier maar te lunchen. Bij de eerst kop soep die werd ingeschonken, was de verbazing in de rover enorm. De beer kwam tussen de andere 2 wagens door, naar onze rover en bleef daar lange tijd aan de voorkant en rechter kant rondsnuffelen. Toen ze daarna weer richting de andere wagens verdween, hadden we allemaal een paar mooie plaatjes gemaakt. Dag 7 Close-upDe soep was nog niet op of onze beer loet zich weer aan onze kant zien. Haar nieuwsgierigheid was nog niet bedwongen en ze stond op een moment met beide voorpoten op de grill van de rover met haar neus tegen de voorruit.

Inmiddels waren er nog 5 wagens bijgekomen, maar ze bleef in de buurt van onze rover totdat ze ons alle de rug toe keerde en richting de baai liep. Toen konden we eindelijk verder lunchen.

Dag 7 yoga-beerOnze volgende beer was er ook 1 van de buitencategorie. Deze lag al een tijdje heerlijk te pitten toen wij erbij kwamen staan. Alleen op dat moment ging hij liggen rollen en rekken als een jonge hond. Dit natuurlijk tot plezier van iedereen. Unaniem hebben we deze beer tot yoga-beer gedoopt.Sneeuwpret

Weer terug bij het rover station, maken we de onvermijdelijk groepsfoto bij een rover. Vervolgens rijden we terug naar het hotel. Daar hebben we 45 minuten rust, voordat we naar het restaurant lopen voor het avondeten.

We sluiten de avond af met een presentatie van een dame die ons verteld doe het leven in Churchill er vroeger aan toe ging. Zij is zelf een dochter van native en Europese ouders en deze groep werd niet overal even makkelijk geaccepteerd. Aan het einde van de presentatie laar Brad ons ook nog even de kerk zien. Hier was op dinsdag al een presentatie, maar die hebben wij overgeslagen. De kerk is prachtig met mooie gebrandschilderde ramen. Brad verteld ons ook een stukje geschiedenis over hoe deze kerk in Engeland is gebouwd en hier in elkaar is gezet. Jaren later is de hele kerk zelfs nog een keer verhuisd van de ene kant van de rivier naar de andere.

Als we de kerk verlaten, vraag Alex ons of we de schoten hebben gehoord. Op dat moment gaat het vuurwerk af dat ze hier gebruiken om de beren te verjagen. Er is dus een beer te dicht bij het dorp gekomen en die jagen ze weg met schoten (losse flodders) en knalvuurwerk. Daarna volgen ze hem totdat hij de juiste richting uitloopt. We hebben hier ook vanaf dat het donker wordt tot 02:00 uur een berenwacht op patrouille die voorkomt dat beren in Churchill komen. Helemaal voorkomen doe je het niet, want 2 weken geleden heeft er nog een beer een ruit stukgemaakt in de bakkerij in het centrum.

Tijd om te gaan slapen.