Dagtrip Niagara Falls

3 november 2014 - Niagara Falls, Canada

Dag 11 Niagara Waterfalls 1Vandaag gaan we naar Niagara Falls. We worden om 09:30 uur met een klein busje opgehaald, waarna we overstappen naar een touringcar. Het is ongeveer 1,5 uur rijden en onderweg krijgen we een hele hoop informatie over de omgeving van onze chauffeur/gids. Wat betreft het weer hebben we geluk, de zon komt door en als we bij de falls aankomen is het redelijk aangenaam. De eerste stop is de Hornblower boat tour. Dag 11 Niagara Waterfalls 2Dan vaar je met een boot langs de Amerikaanse falls en vervolgens naar het hart van de Canadese falls, de “horse shoe falls”. Om te voorkomen dat je volledig doorweekt raakt door de spray van de falls, krijg je een condoomkleurige poncho. Staat iedereen vooral niet elegant. Als we bij de horse shoe falls aankomen, is de spray zo erg, dat het vooral niet verstandig is om je niet waterdichte camera, iPad of telefoon uit je tas te halen om te filmen en/of fotograferen. Dag 11 Niagara Waterfalls outfitToch zijn er vele die dit toch doen en we zagen zelfs iemand zijn memorie kaartje verwisselen midden in het watergeweld. Dat moet ik zelfs niet met mijn onderwatercamera doen.

Dag 11 Niagara Waterfalls 3Als we weer op het droge staan en weer een beetje zijn opgedroogd, lopen we over de boulevard naar de bovenkant van de horseshoe falls. Vanaf hier zie je het water naar beneden storten. En dan hebben we op dit moment 30% minder water als in het voorjaar en in de zomer. De falls worden namelijk ook gebruikt om stroom op te wekken en in de herfst en winter laten ze meer water door de turbines lopen i.v.m. de hogere vraag naar stroom.

Na de lunch melden we ons om precies 2 uur 22 bij de bus en rijden we naar de volgende stop. Na een half uurtje rijden komen we aan in het schilderachtige Niagara bij the Lake. Hier wandelen we door de prachtige hoofdstraat, vol met schitterende houten huizen. In de meeste gebouwen zitten winkels en je kan hier alles kopen van ijs tot kerstversiering en van vintage kleding tot antiek. Als we om 3 uur 45 weer in de bus stappen, hebben we nog 1 stop te gaan. Dag 11 Diner @Salad Kings Dat is nog een minuut of 30 rijden naar de locatie van de wijnproeverij, waar we ijswijn gaan proeven. Deze wijn wordt gemaakt van druiven die aan de plant minimaal -8 graden vorst hebben gehad. Deze druiven worden s ’nachts met de hand geplukt bij temperaturen onder nul. De druiven mogen namelijk niet ontdooien voordat ze worden geperst. Natuurlijk kunnen we een lekkere wijn niet weerstaan, dus verlaten we de wijnproeverij met een flesje ijswijn.

Als we om 18:30 uur weer worden afgezet bij het hotel, zijn we beide blij dat we deze tour hebben gedaan. Voor het avondeten lopen we naar Salad Kings en genieten we voor de 2de keer van een heerlijke thaise maaltijd