Van Duiker Game Lodge naar Zimanga

12 november 2022 - Mkuze, Zuid-Afrika

Na een lange nacht slaap zijn we rond 06:00 uur wakker.

Net als gisteren gaan we voor het ontbijt nog even op zoek naar vogels.

Vanmorgen waait het een stuk harder dan gisteren en het aantal vogels valt een beetje tegen.

Als we via de hoofdweg lopen, zien we een stukje van de weg een plasje water met een paar vierkante meter riet erin.

Omdat we hier ook nesten van de Wevers zien hangen, besluiten we richting het plasje te lopen.

20221112 - Gewoon ekstertje - Bronze mannikin20221112 - Kleine textorwever- Lesser masked weaver20221112 - Roestflankprinia bij nest - Tawny-flanked prinia with nest

Terwijl we hier zitten zien we niet alleen Wevers, maar ook een Karekiet achtig vogeltje. Deze zit diep in het riet en is bezig met het bouwen van een nestje.

20221112 - Roestflankprinia - Tawny-flanked prinia20221112 - Kaapse brilvogel met nest - Cape white-eye with nest20221112 - Brilwever - Spectacled weaver

Het is een hele kunst om hiervan een foto te maken, zonder dat er rietstengels in de weg zitten.

Na het ontbijt beginnen we aan het inpakken van onze spullen. Als we afscheid hebben genomen van de medewerkers van de logde, rijden we toch nog even langs het plasje van eerder in de ochtend.

Nu is er bijna geen vogel meer te zien.

Dan is het tijd om de poort achter ons te laten en richting Zimanga te rijden.

Omdat we toch voldoende tijd hebben, stoppen we in Mkuze om de tank vol te gooien.

Om te voorkomen dat we weer issues hebben met tip geld, pinnen we ook even wat Rand.

Helaas rijden we de poort van Zimanga in eerste instantie voorbij. Na een U-turn op de snelweg (probeer dit niet in Nederland) kunnen we de poort alsnog bereiken.

Nu is het nog een minuut of 15-20 wachten tot ze ons komen ophalen. We krijgen ook meteen te horen dat we vanavond meteen naar de overnight-hide gaan.

Voor morgen voorspellen ze erg slecht weer (31 mm) en dan zou het nutteloos zijn om daar te gaan zitten.

Na de lunch maken we ons klaar voor een nachtje wakker blijven.

Om 15:00 uur rijden we richting de overnight hide.

De hut ligt ver van de lodge, dus met een minuut of 15 staan we bij de ingang. De indeling is gelijk aan de hut waar we de vorige keer hebben gezeten alleen de richting t.o.v. de zon is anders.

Als onze gids is vertrokken, instaleren we onszelf en genieten we van de kleine vogeltjes die komen drinken.

20221112 - Hadada-ibis - Hadada ibis20221112 - Afrikaanse moerasschildpad - Helmeted Terrapin20221112 - Roodschouderglansspreeuw - Cape starling

Om 17:00 uur doen we de lichten aan en dan begint het lange wachten. Het duurt een aantal uur voordat we in de achtergrond beweging zien. Een groep van 8 Buffels komt drinken.

20221112 - Drinkende Afrikaanse buffels - Drinking African buffalos20221112 - 8 Afrikaanse buffels op een rij - 8 African buffalos in a row

Nadat deze groep 30 minuten is vertrokken, zien we van alle kanten buffels op ons afkomen. Het lijkt wel of ze een wedstrijd doen; wie het eerste in het water staat. Binnen een paar minuten loopt de hele drinking pool vol met Buffels.

Even vrees ik dat ze door het spiegelglas komen.

Natuurlijk blijft hierbij onze ruit niet vrij van modder spetters.

De buffels staan af en toe bijna met hun neus tegen de ruit. Vooral bij de grote oudere mannetjes is dat erg indrukwekkend.

Onze grove inschatting is dat er zo'n 40-50 Buffels voor de hut staan. Een deel van de groep besluit dat dit een ideaal plek is om te rusten en gaan er lekker bij liggen.

Al met al zijn ze bijna 2 uur voor de hut.

Op een moment is er echter wat onrust als er een Neushoorn voor de hut komt. Deze drinkt wat en loopt weer rustig door.

20221112 - Witte neushoorn - White rhinoceros

Als de groep is vertrokken, loopt er nog een koppeltje Neushoorns voorbij. Deze stoppen niet eens om te drinken. Helaas missen deze 2 hun zo kenmerkende hoorns. Deze worden hier afgezaagd om stroperij tegen te gaan.