Zimanga: Scavenger hide + Umgodi overnight hide

16 november 2022 - Mkuze, Zuid-Afrika

Om 05:00 uur vertrekken we richting de Scavenger hide. De belangrijkste doelsoort; de Witrug gier.

Als we eenmaal in de hut zitten, begint het grote wachten.... We zien van alles voorbij komen; Zwaluw, Jackhals, Knobbelzwijnen, Bijeneters, Schildkraai, enz.

20221116 - Smalstaartparadijswida - Long-tailed paradise whydah20221116 - Zadeljakhals - Black-backed jackal20221116 - Sint-Helenafazantje - Common waxbill

Helaas blijft de Gier de grote afwezige.

20221116 - Knobbelzwijn - Common Warthog20221116 - Dwergbijeneter - Little bee-eater20221116 - Schildraaf - Pied crow

Als de gids ons komt halen, blijken er 10-14 Gieren achter de hut te zitten. Hij geeft ons dan ook een uurtje extra in de hoop dat. Helaas geeft ook dit niet het gewenste effect. We geven het op.

Terug in de lodge ontbijten we nog even, voordat we een paar uurtjes gaan voorslapen. Vanavond zitten we weer in een overnight hide.

Na de lunch zijn we om 14:00 uur vertrokken naar onze 2de overnight hide van deze reis. Deze hebben we in 2019 ook al bezocht en toen zagen we in de nacht alleen Buffels.

Eenmaal aangekomen in de hut, stellen we de camera's op voor het middag deel van de sessie. Hier heb je in de middag altijd tegenlicht, maar vandaag zorgt een lichte bewolking voor een beetje lucht.

20221116 - Kaapse rotsmus - Yellow-throated bush sparrow20221116 - Laagland Nyala - Lowland nyala

Terwijl de zon begint te zakken, krijgen we een groepje van 4 Buffel mannetjes op bezoek. Zoals gebruikelijk, staan ze met z'n vieren in de vijver als er een flink gevecht voor de ruit uitbreekt. Het water vliegt als een golf tegen de ruit en door de kieren naar binnen.

20221116 - Afrikaanse buffel - African buffalo20221116 - Vechtarend - Martial Eagle

Opzoek naar een handdoek, kom ik er achter dat we geen licht meer in de keuken hebben. Weer terug bij de ruit, blijkt het screen dat aan de buitenkant van de ruit zit, in het water te liggen. Kortsluiting en de stop eruit. De stroom storing betreft niet alleen de verlichting binnen, maar ook die van buiten, de koelkast, airco en de WIFI. Onze telefoons hebben geen netwerk, dus kunnen we geen hulp van de lodge inroepen.

Terwijl de temperatuur in de hut snel oploopt en de zon langzaam ondergaat, word een nacht in het donker, zonder eten in een snik hete hut een reëel scenario. Uiteindelijk loop in dan maar met mijn telefoon naar buiten. De hut is net een bunker en steekt zo'n meter boven de grond uit. Om in de hut te komen, volg je een aflopend pad af met aan beide kanten een muur. Voorzichtig loop ik tot halverwege het pad. Meteen trek ik de aandacht van een flinke groep Buffels.

Als ik weer terug loop, zie ik in een flits dat ik netwerk heb. Samen met Wim loop ik iets verder naar buiten, totdat ik netwerk heb. Nu gaat alles gelukkig snel; onze gids zorgt dat er iemand onze kant opkomt om het probleem op te lossen. Ook een 2de gids komt onze kant op en samen krijgen ze het screen weer uit het water en de stroom weer aan de praat.

Uiteindelijk kost het 1 uur, maar we zijn weer up & running.

20221116 - Afrikaanse buffel - African buffalo20221116 - Savanneolifant - African bush elephant

Tijdens de nachtelijke uren krijgen we regelmatig bezoek van Buffels, maar ik heb ze liever niet meer zo dicht bij de ruit. Ook krijgen we bezoek van een Olifant. Helaas komt hij niet drinken, maar klagen doen we niet.

In de ochtend is het erg bewolkt. Gelukkig komen de zwaluwen bij de vijver modder halen voor hun nest.

20221117 - Savannezwaluw - Lesser striped swallow20221117 - Kaapse drongovliegenvanger - Southern black flycatcher20221117 - Roodsnavelossenpikker - Red-billed oxpecker

Mooie kans om een paar plaatjes van ze te maken. Om 08:30 komt de gids ons weer ophalen. Tijd voor een ontbijtje en een paar uurtjes slaap.