Dag 5 Trans Siberië Express

20 mei 1998 - Irkoetsk, Rusland

Trans Siberie Express -1308:30 uur Moscow Tijd
We zitten nu voorbij Irkoetsk en rijden langs het Baikalmeer.
Van dat meer hebben we nog maar weinig gezien, omdat we pas wakker werden toen we stil stonden in Irkoetsk.
De trein rijdt nu door een bergpas en ik hoop straks nog een blik te kunnen werpen op het meer.
Het goede nieuws is dat we al 30 minuten hebben ingehaald van onze vertraging. Totaal lopen we nu 26 uur achter op het schema.
We verwachten morgen om 16:00 uur bij de grens te zijn.
Ik heb een poging gedaan om Tjien en Tjien uit te leggen dat we morgen pas bij de grens zijn.
Ze zijn en blijven ervan overtuigd dat ze vandaag al last hebben van “de militie”. Ze begrijpen niets van de vertraging.
Nog steeds hopen we dat het thuisfront nog niet op de hoogte is van deze problemen.
Wel hoorde we van een medepassagier dat de BBC heeft bericht over de langste Trans Siberië Expres uit de geschiedenis (10.001 km).
Bij elke grote plaats probeert Wim zijn mobiele telefoon, maar we hebben nog steeds geen netwerk.

10:45 uur Moscow Tijd
Trans Siberie Express -14We rijden nog steeds langs het Baikalmeer. Dit is het diepste meer ter wereld en het mooiste uitzicht tot nu toe.
Aan de ene kant van de trein zie je het meer en aan de andere kant hoge bergen met hier en daar een besneeuwde top.
Bij de laatste stop hebben we ook onze voedselvoorraad aangevuld met een paar bakjes gedroogde noedels en een paar biertjes.Trans Siberie Express -15
Even was er sensatie op het perron; de hondjes vlogen elkaar naar de keel toen ze buiten werden gelaten.
Met heel veel moeite kregen ze de dieren weer uit elkaar.
Nu blijkt ook hoeveel geluk we hebben gehad met de blokkades. Wij zitten in de laatste trein die erdoor is gekomen.
Achter ons staan 173 treinen vast. De mijnwerkers hebben al 11 maanden geen loon gehad.

20:00 uur Moscow Tijd
Weer loopt een dag op een eind.
In de coupe naast ons spelen de Chinezen een potje kaart en komen af en toe langslopen om heet water te halen of te gaan roken tussen de wagons.
Ik heb Wim vandaag ook kennis laten maken met de afvalverwerking in de trein. Wij verzamelen namelijk netjes ons afval in een vuilniszakje, maar dat is volledig nutteloos.
Onze provodniki gooit onze vuilniszak met het overige afval gewoon uit de trein tussen de rails.