Trans Siberië Express - aankomst Beijing

23 mei 1998 - Beijing, China

Dit was de laatste dag in de trein en voor de zekerheid hadden we dit keer de wekker gezet.
Totaal zijn we met een vertraging van 28 uur in Beijing aangekomen.
Op het station werden we opgewacht door onze gids Richard Lee.
Hij bracht ons naar het hotel waar we 1 uur de tijd hadden om ons op te frissen voordat we aan de tour begonnen.
Trans Siberie Express -21Eerste stop was de Verboden Stad.Trans Siberie Express -23
Een imposant paleis wat ik alleen kende uit boeken en natuurlijk de film “The last emperor”.
In vogelvlucht zijn we langs de hoofdweg van deze stad gelopen. Het wemelt hier van de Chinezen die hier met vakantie zijn in eigen land.
Gemiddeld zijn dat 10.000 bezoekers per dag.

De tweede stop was het Summer Palace met de Marble Boat.
Midden in deze tuin ligt het grootste door mensen handen gemaakte meer. Het is een halve dag werk om rond het meer te lopen.
Natuurlijk moesten we ook onze voorraad Yuan nodig aanvullen. Lee nam ons hiervoor mee naar de China Art Gallery.
Dit bleek gewoon een staatswarenhuis te zijn waar hij via een vriendje geld liet wisselen. De souvenirs in de winkel waren enorm duur.
Gelukkig konden we nog wel even vooruit met de in de trein gewisselde Yuan en hebben we later in het hotel extra geld gewisseld.
Trans Siberie Express -28Als laatste bezochten we Tiananmen Square – “het plein van de hemelse vrede”
Dit is het grootste plein ter wereld. Ik ken dit plein alleen van de bloedig neergeslagen studentendemonstraties van 1989.
Nu is alles rustig en zijn er mensen aan het vliegeren.
Terug in het hotel had de groep het plan op om gezamenlijk te eten in het hotel. Al snel bleek dat niemand in de groep ervaring had met het eten met stokjes. Onze spoedcursus mocht niet baten en al snel werd en met veel gezwaai en gebaren aan het bedienende personeel duidelijk gemaakt dat onze groepsgenoten een mes en vork wilden hebben. Jammer.