Dag 6 Trans Siberië Express

21 mei 1998 - Manzhouli, China

Wat een shit-dag als ik dat zeggen mag. Het begon al met dat ik deze nacht de slaap niet kon vatten.
Trans Siberie Express -16Daarbij reedt de trein met een slakkengangetje door een DMZ waarin regelmatig ingegraven tanks, omgeven door met prikkeldraad afgezette mijnenvelden, het monotone landschap ontsierden. Uiteindelijk bereikten we de Russisch-Chinese grens.
Een lading douane en militaire personen drongen het treinstel binnen en begonnen met een nauwgezette controle van de papieren.
Die van ons waren in orde, maar onze Chinese medepassagiers kwamen er wat moeizamer doorheen.
Uiteindelijk mochten we het treinstel verlaten en moesten we naar een gebouw lopen dat dienst deed als wachtruimte.
Als eerste zijn we opzoek gegaan naar het wisselkantoor. Na eindeloos wachten konden we onze roebels omwisselen voor dollars.
Het wachten duurde eindeloos lang en om 17:30 mochten we weer aan boord. In de tussentijd was het onderstel van de trein verwisseld voor een Chinees onderstel.
Om 17:45 uur kwamen ze onze paspoorten terugbrengen en werd de coupe aan een onderzoek onderworpen.
Ik hoop dat we snel kunnen vertrekken, op naar de Chinese grens, waar ons een tweede grensafhandeling staat te wachten.

19:30 uur Moscow Tijd
We staan op de Chinese grens en de eerste officials zijn al langsgekomen.
Van onze provodniki hebben we een douaneformulier gekregen wat we moeten invullen, maar omdat dit een Russisch/Chinees formulier is
moet ze ons helpen met de vertaling.
Een aardige vrouwelijke douanier komt vragen of we nog fruit of vleesproducten bij ons hebben en vraagt tevens het doel van ons bezoek.
Het duurde even voordat ik begreep wat ze bedoelde omdat ze vroeg naar “de puppel van ons bezoek”.

21:10 uur Moscow Tijd
De paspoortcontrole is geweest. Leuk hoor, alle namen worden ingevoerd op een laptop met Chinese karakters.
Wij kregen onze paspoorten meteen terug, maar de Chinezen niet en die moeten mee voor verdere controle.
Wij kunnen in de trein blijven zitten.

21:30 uur Moscow Tijd
We staan nog steeds bij de douane. Ze zoeken Nederlanders die in het bezit zijn van een nieuw Nederlands paspoort.
Omdat wij binnen de groep het best Engels spreken, worden wij gemaand om mee te komen.
Ze nemen ons mee naar het douanekantoor waar we nog een ander lid uit de groep aantreffen. Gelukkig is er geen probleem met haar paspoort. Er zat echter ook een donker gekleurde man die in het bezit is van een Nederlands paspoort waar duidelijk mee gerommeld was.
Aan ons werd gevraagd om te zeggen of het een echte of een nagemaakt document betrof.
Het ene moment ben je toerist en het andere moment een expert in Nederlandse paspoorten.
Toch durfden we geen van drieën met 100% zekerheid te zeggen dat het paspoort vals was. Ik heb zelf nog een poging gedaan om met de reiziger te praten, maar hij kende de Nederlandse taal niet eens. Wel een beetje vreemd als je al meer dan 5 jaar in Nederland woont.
Uiteindelijk lieten ze hem wel gaan. Hij was immers in het bezit van een geldig visum.
De trein stond op ons te wachten toen we uit het douanekantoor kwamen.
Na een sprintje richting trein moesten we er letterlijk inklimmen omdat de trapjes al weg waren gehaald.
We waren nog niet binnen of de trein kwam in beweging. 22:30 Moscow Tijd en 02:30 Beijing Tijd.