Roadside birding op weg naar Tendaba Lodge

15 maart 2023 - Tendaba, Gambia

Vanmorgen ontbijten we in de eetzaal van het hotel. We zijn de enige gasten, dus alles verloopt soepel en snel.

Nadat de drankjes zijn afgerekend, gooien we onze spullen in de auto en zetten we koers naar bekend terrein.

De eerste stop van de dag is bij een enorm uitgestrekt gebied bestaand uit meertjes en een groeve.

Ook hier ontbreken de watervogels, maar toch kunnen we een nieuwe soort toevoegen de Geelvoorhoofdketellapper.

20230315-Geelvoorhoofdketellapper - Yellow-fronted Tinkerbird20230315-Afrikaanse Kleine groene bijeneter - African Green Bee-eater20230315-Kleine honingzuiger - Pygmy Sunbird

Daarnaast waren ook hier in de groeve de Roodkeelbijeneters aan het broeden.

20230315-Roodkeelbijeneter - Red-throated Bee-eater20230315-Bonte ijsvogel - Pied Kingfisher20230315-Geelvoorhoofdketellapper - Yellow-fronted Tinkerbird

Tot slot stoppen we in het broedgebied van de Maraboe storks. In de broedtijd vindt je hier tientallen paren, maar nu zit er nog maar 1 koppel. Met een week of wat zijn ook zij vertrokken.

20230315-Afrikaanse maraboe - Marabou Stork

We lunchen in de grootste plaatsen op de route van vandaag. De entourage kan nog wel een beetje liefde hebben, maar het eten smaakt heerlijk. Ook fijn om eens een keer geen kip te eten.

Als we in de lodge aankomen, blijken de scholieren er nog te zijn. Inmiddels hebben ze de hele eetzaal overgenomen.

Na een biertje gaan we terug naar onze kamer en na een verfrissende douche, bekijken we de oogst van vanmorgen.

Om 16:00 uur lopen we met de gids naar de vogelhut.

Het eerste halfuur is er geen vogel te bekennen. Wel zag ik af en toe grote schaduwen over de grond.

Ineens landen er 5 roofvogels; Zwarte en Geelsnavel Wouwen. Een deel van deze groep is meteen weer vertrokken, maar de Geelsnavel Wouw komt nog even voor ons poseren.

20230315-Geelsnavelwouw - Yellow-billed kite20230315-Kleine rotsmus - Sahel bush sparrow20230315-Purperglansspreeuw - Purple Glossy Starling

Daarna hebben we constant dieren voor de hut. Inclusief Geelgroene meerkat en Bruine Baviaan.

20230315-Afrikaanse paradijsmonarch - African Paradise Flycatcher20230315-Geelgroene meerkat - Green monkey20230315-Bruine baviaan - Guinea baboon

Uiteindelijk zitten we tot het laatste licht in de hut. Als we naar beneden lopen en de gids Jimmy probeert te bellen, maak ik nog een grapje dat ze druk bezig zouden zijn met het organiseren van een zoektocht naar ons. Bij de lodge aangekomen, blijkt dat ze ons toch kwijt waren en Lamien en iemand van de lodge waren al onderweg om ons te gaan zoeken.

Gelukkig kwamen we ze bij de poort tegen, dus kon iedereen weer rustig ademhalen.

Na het diner gaan we eerst maar eens de soortenlijst bijwerken en een back-up maken.

Daarna is het tijd om te gaan slapen.