Via Farasutu Forest naar Baobab Island

19 maart 2023 - Kuloro, Gambia

Als na een koude nacht de wekker om 06:45 uur gaat, komen we er al snel achter dat we weer geen water hebben. Een bezoek aan het hoofdgebouw biedt geen uitkomst, want daar is alles nog donker.

Uiteindelijk bel ik onze gids maar op. Hij gaat het regelen. De reden waarom we het zo koud hadden is simpel. Ons hutje is rond en aan 3 van de 4 kanten zitten ramen. Deze ramen kunnen niet dicht. Daardoor waait de frisse zeewind dwars door de kamer.

Daarnaast ligt er geen laken op het bed. Gevolg is dat we uiteindelijk on 03:00 uur onze lange broeken en sokken maar aan hebben getrokken.

Na het ontbijt doen we nog een poging om de Schubkaplawaaimaker te fotograferen, maar die wil niet meewerken.

Onze eerste stop voor vandaag is Farasutu Forest. Hier is een kleine drinkplaats waar we o.a. de Afrikaanse Dwergijsvogel voor de 2de keer kunnen fotograferen.

20230319-Afrikaanse dwergijsvogel - African Pygmy Kingfisher20230319-Bruinkeellelvliegenvanger - Common Wattle-eye20230319-Witkruinlawaaimaker - Snowy-crowned Robin chat

Na 1 - 1,5 uur lopen we onder leiding van de beheerder van het terrein naar de 2de hut. We hebben al veel gehoord over deze hut en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. We zoeken onderweg nog naar een paar ontbreken soorten. Daarnaast brengt de beheerder ons naar een uil die in dit bos leeft.

20230319-Afrikaanse bosuil - African Wood Owl20230319-Bonte tok- African Pied Hornbill20230319-Zwaluwstaartbijeneter - Swallow-tailed Bee-eater

Eindelijk bij de hut aangekomen, volgt de deceptie. De drinkplaats is helemaal opgedroogd en op de bank in de hut ligt een laag modder. Volgens de gids is het water opgedronken door de koeien en apen en de modder komt omdat de hut onder water heeft gestaan.

Als ik de gids vraag waarom hij niet even heeft laten controleren of er water was terwijl we bij de eerste hut waren, geeft hij aan dat dat niet zijn verantwoordelijk is. Dus lopen we maar weer onverrichterzake terug naar de eerst hut.

Na dit avontuur rijden we naar onze volgende slaapplaats. Deze ligt op Baobab Island.

Dus moeten we met al onze bagage overvaren naar een klein eilandje.

Hier lunchen we en nemen we de planning voor vanmiddag door.

Om 16:00 uur verzamelen we bij de boot en varen we weer naar het vasteland.

De rest van de middag verblijven we in de vogelhut waar we eerder deze reis zijn geweest.

20230319-Roodbuikparadijsmonarch - Red-bellied Flycatcher20230319-Gambiapoederdonsklauwier - Northern Puffback20230319-Grote honingspeurder - Greater Honeyguide

Omdat ze in het hotel geen bier hebben, biedt de gids aan om op de terugreis via het dorp te rijden voor een paar biertjes.

Dit dorp (zeg maar stad) ligt op ruim 20 minuten rijden en we belanden in een chaos van jewelste. Wim en de gids stappen op een moment uit om richting de winkel te lopen, terwijl Lamien en ik in de auto wachten.

Als de heren terugkomen met 4 koude biertjes, begint de race om voor het donker bij de boot te komen.

Vanavond is het voor het eerst dat we niet de enige in de eetzaal zijn. Er wordt zelfs een verjaardag gevierd. Als we bereid zijn om mee te zingen met "Happy birthday" krijgen we als beloning een glaasje alcoholvrije champagne en een stukje taart. Nog even de kaartjes back-uppen en dan is het tijd om te gaan slapen