Roadside birding op weg naar Marakissa

16 maart 2023 - Mara Kissa, Gambia

Vanmorgen ontbijten we voor de laatste keer met Jimmy. Na het ontbijt vertrekken we richting de kust.

Voordat we kilometers gaan vreten zoeken we in een uitgebreid gebied, bestaand uit woodlands en bos, naar vogels. We kunnen gelukkig een paar nieuwe soorten bijschrijven, maar een paar soorten die hier eigenlijk zouden moeten voorkomen, laten zich niet zien.

20230316-Roestwangwever - Chestnut-crowned Sparrow Weaver20230316-Blaatcamaroptera - Grey-backed Camaroptera20230316-Guinese Mees - White-shouldered Black Tit

We lunchen vandaag in de op 1 na grootste stad van Gambia. Het restaurant heet La Parisienne en je kunt er pizza eten. Bij het inparkeren rijdt Lamien met een flinke vaart achterruit tegen een lantaarnpaal.

Vanaf de lunch locatie is het nog 20 minuten naar de lodge. De accommodatie is redelijk Spartaans. De kamer is klein, er is geen ventilator of airco en er zijn geen stopcontacten. Later blijkt er ook geen verlichting in de badkamer te zijn.

20230316-Afrikaanse reuzenijsvogel - Giant kingfisher

Om 16:00 uur zetten koers naar de omliggende waterrijke gebieden.

20230316-Piapiac - Ptilostomus afer20230316-Grijsgroene specht - Grey woodpecker20230316-Blauwbuikscharrelaar - Blue-bellied Roller

Het is hard werken en veel omlopen, maar uiteindelijk gaan we toch met een paar leuke plaatjes terug naar de lodge.

20230316-Bonte ijsvogel - Pied Kingfisher20230316-Afrikaanse dwergaalscholver - Reed cormorant20230316-Zwarte reiger - Black Heron

Tijdens het avondeten maken we kennis met de eigenaresse. Zij en haar Nederlandse man wonen hier al jaren. Gelukkig voor ons, in het hoofdgebouw kunnen we onze spullen opladen. Daarnaast is het eten heerlijk en het bier koud. Voordat we terug gaan naar de kamer, krijgen we nog een lamp voor in de badkamer mee.