Van Baobab Island via Mandinari River Lodge naar  Banjul

20 maart 2023 - Banjul International Airport, Gambia

We dachten al e.e.a. te hebben meegemaakt, maar wat er vannacht gebeurde bracht ons toch even van ons stuk.

Werden we vannacht opgeschrikt doordat er wat omviel in onze kamer. Toen ik gewapend met het hoofdlampje op onderzoek ging, bleek de zak met lege bierblikjes te zijn omgevallen. De schuldige (een flinke rat) schoot na een rondje door de woonkamer onder de voordeur door naar buiten.

De rest van de nacht hoorde ik het getrippel van rattenpootjes.

Toen de wekker om 07:00 uur ging, heb ik eerst de kamer gecheckt of er geen rat in onze tassen was gekropen.

20230320-Kapgier - Hooded Vulture20230320-Afrikaanse dwergooruil - African Scops Owl20230320-Witkeelbijeneter - White-throated Bee-eater

Na een verrassend uitgebreid ontbijt, gooien we onze spullen weer in de boot en varen we weer naar het vasteland.

Vanmorgen rijden we terug naar de River Lodge.

Onderweg stoppen we bij de Lamin-rijstvelden.

Hier telen ze groenten op op bedjes omringd door kanaaltjes met water. Een soort omgekeerd rijstveld.

20230320-Geelsnavelklauwier - Yellow-billed Shrike20230320-Blauwbuikscharrelaar - Blue-bellied Roller20230320-Dwergbijeneter - Little bee-eater

Na deze stop rijden we door naar de lodge. Hier aangekomen krijgen we een kamer waar we straks kunnen douchen en onze spullen kunnen herpakken. Na de lunch gaan we een tijdje in de fotohut zitten. Om 16:00 uur gaan we voor de laatste keer opstap met onze gids. Het plan is om richting de mangrove te lopen. Daar aangekomen blijken de drooggevallen stukken, nog te nat te zijn.

Omdat we geen zin hebben om met modderige schoenen het vliegtuig in te gaan, zoeken we een andere route. Als die spontaan is geblokkeerd door een muur die er 1,5 week geleden nog niet stond, gaan we maar terug naar de lodge.

20230320-Westelijke Roodsnaveltok - Western Red-billed Hornbill20230320-Gespikkelde duif - Speckled Pigeon20230320-Grijze bananeneter- Western Grey Plantain-eater

Het laatste uur brengen we dus ook door in de fotohut. Als de laatste foto's zijn gemaakt, gaan we douche, omkleden en de laatste spullen in de rugzakken stoppen. Na een vroeg diner, gaan we richting de luchthaven.

De rit naar de luchthaven duurt ongeveer een half uur en we kunnen redelijk doorrijden. Daar aangekomen krijgen we weer te maken met opdringerige mensen die je tas ongevraagd (tegen betaling) willen dragen. Lamien en de gids grijpen kordaat in en geven de heren van pittig repliek.

Eenmaal binnen lijkt het in eerste instantie chaotisch, maar er blijkt een vorm van organisatie te zijn. Eerst mag je €20 per persoon aftikken om het land weer uit te mogen.

Daarna volgt de check in. Als je het incheck proces heb doorlopen, moet je naar een andere ruimte waar ze je bagage scannen waar je bij staat.

Daarna wisselen we ons geld weer terug naar euro. De manager van de lodge wilde dit wel doen, maar hij had geen Euros meer. De koers op de luchthaven is een stuk ongunstiger, maar geen idee of we hier op korte termijn terugkomen.

Daarna gaan we door de security check en dan zijn we meteen bij de gate. Ik koop nog een kadootje voor ma en Evelien. Dan begint het boarden alweer. Tegen de tijd dat we in het vliegtuig zitten, zijn onze paspoorten wel 15 keer gecontroleerd.