Vogelen op Terschelling

3 oktober 2020 - Oosterend Terschelling, Nederland

Vanmorgen rijden we na het ontbijt eerst even naar de Spar supermarkt. Ik heb wel koffie meegenomen, maar geen koffiefilters en die liggen niet in ons huisje.

De volgende stop is de Dwarsdijk. Eigenlijk wilde we naar de andere kant van het eiland, maar we reden verkeerd.
Onder het mom van "we zijn er nu toch" liepen we de dijk over en ontdekte we een prachtig gebied met een diversiteit aan soorten. Omdat het water redelijk laag was, liepen we een deel langs de kustlijn. Gelukkig hadden we onze laarzen aangetrokken, wat het had op stukken ween beetje weg van Wadlopen.
Tegen de tijd dat we terug liepen richting de auto, begon het water weer op te komen. Hierdoor trokken de steltlopertjes weer richting de kust en kwamen wij in de gelegenheid om een paar mooie plaatjes te maken.

Dag 3 - SteenloperDag 3 - Fotograferen met wind tegenDag 3 - Groepje Drieteenstrandlopers - Group of Sanderlings

Nadat we de Dwarsdijk achter ons hebben gelaten, rijden we richting het "Hearthbreak Hotel" aan de rand van de Boschplaat.
Als we de auto op de parkeerplaats hebben geparkeerd, lopen we eerst de duin op richting het hotel.
Het is best druk en winderig op het strand, dus besluiten we richting de duinen te lopen.
Achter de duinen ligt een gebied dat voornamelijk bestaat uit lage struikjes en bosschages. Hier vliegen grote groepen kleine vogeltjes. Het blijken vooral Tapuiten, Rietgorzen en Putters.
Om deze te fotograferen was een hele uitdaging.
Na 2 uur door het gebied wandelen, lopen we terug naar de auto. Het Drenkeling huisje hebben we helaas niet gehaald.

Dag 3 - Grote parasolzwam - Parasol Mushroom

Terug bij de auto aangekomen, besluiten we om eerst richting ons huisje te rijden. Als we de auto hebben geparkeerd, besluiten we eerst eens richting de dijk bij ons huisje te lopen. Opeens staan we op dezelfde dijk als waar we vanmorgen zijn begonnen. Ook nu is het weer laag water en lopen we langs de waterkant. We kunnen zelfs een nieuwe soort toevoegen aan onze (lange) soortenlijst; de Kanoet.
Als het licht echt minder begint te worden, lopen we weer terug naar ons huisje en houden we het voor gezien.

Dag 3 - Wim in actie Dag 3 - Tapuit - Northern wheatear

Dag 3 - Scholeksters - Eurasian OystercatchersDag 3 - Kanoet - Red knot

Omdat we redelijk vroeg terug zijn, maak ik van de gelegenheid gebruik om een wasje te draaien.

Daarna maken we plannen voor morgen. De weersvoorspellingen voor morgen zijn niet super gunstig, maar we gaan er het beste van maken.

Na het eten werken we de soortenlijst bij en bekijken we de foto's van vandaag. Er zitten een paar leuke plaatjes bij, maar stiekem had ik op meer gehoopt.

Morgen de laatste (volle) dag op Terschelling. Kijken of we nog een paar soorten kunnen toevoegen.