Van Termunten via Harlingen naar Terschelling

2 oktober 2020 - Oosterend Terschelling, Nederland

Na een heerlijk ontbijt pakken we onze spullen en verlaten we Termunten. We hebben een tip gekregen om eens te gaan kijken bij de Vogelkijkhut Kiekkaaste. Deze ligt een beetje uit de route, maar we hebben een paar uur over is ons schema. De navigatie stuurt ons via een prachtige route door de prachtige polders van Groningen. Het is even een uitdaging om de hut uiteindelijk te vinden, maar het lukt uiteindelijk wel. Of we op het juiste plek parkeren, blijft de grote vraag. De hut ligt aan het einde van een lang

Dag 2 - Vogelkijkhut KiekkaasteDag 2 - uitzicht vanuit Vogelkijkhut Kiekkaaste

d door het riet. Je moet niet naast de vlonder stappen, want dan is de kans op een natte voet of erger. De hut is prachtig en ligt een aantal meter boven het water. Het uitzicht is prachtig, maar de vogels zitten op een enorme afstand.

Weer terug bij de auto, vervolgen we onze weg richting Harlingen.

Voor de lunch rijden we naar de vogelkijkhut Hegewiersterfjild. Deze hut ligt aan de andere kant van Harlingen, maar het lijkt een leuke plek om even te lunchen. Deze hut hebben we sneller gevonden dan de eerste en er is ook een duidelijke parkeerplaats.

Ook voor deze hut moeten we een flink stuk lopen. De hut is prachtig en vanuit de hut kijk je uit over een enorm gebied met verschillende plassen. De vogels zitten wel iets dichterbij de hut, maar nog steeds te ver om goede foto's te kunnen maken.

Als we onze bammetjes op hebben, lopen we weer richting de auto.

We zijn ruim op tijd bij de haven.
Het is even zoeken naar de ingang van de auto terminal, maar dan kunnen we inchecken voor de boot.
Ergens had ik begrepen dat we de hele route (2 uur) in de auto moesten blijven, maar dat bleek niet te kloppen. Wim ging met de auto aan boord en ik via de passagiers toegang. Eenmaal aan boord ben ik op het bovendek gaan zitten. Het koste Wim wel wat moeite om me te vinden op de erg volle boot.
Gelukkig was het prachtig weer, dus konden we de hele overtocht op het bovendek blijken zitten. Helaas wel met mondkapje!

Dag 2 - Zicht op de haven van HarlingenDag 2 - Sleepboot in de haven van HarlingenDag 2 - Mondkapjesplicht op de boot

Ik was blij dat ik mijn camera mee naar buiten had genomen, want ik heb nog een paar mooie plaatjes kunnen maken.

Als we na 2 uur aankomen, stappen we samen in de auto en rijden de boot af.

Het is niet erg moeilijk om hier je weg te vinden. We zitten al snel op de goede weg en rijden naar de andere kant van het eiland (Oostend) Onderweg stoppen we even bij de Jumbo voor een paar boodschappen.

Ook de locatie waar we overnachten ligt aan de hoofdweg en ook die hebben we al snel gevonden.

Het kost ons even wat tijd om onze spullen binnen te brengen, want ons appartement ligt in de uiterste hoek van het complex.

Het appartement is een stuk kleiner als in Termunten, maar alles is aanwezig.

Na een heerlijke pastamaaltijd, buigen we ons over de kaart van Terschelling om de plannen voor morgen te maken.