Dag 2 op Texel

7 oktober 2020 - Texel, Nederland

Als we vanmorgen wakker worden en de gordijnen opendoen, worden we verwelkomt door een waterig zonnetje.
Na het ontbijt pakken we dus snel onze spullen en rijden richting het reddingsboothuis van de KNRM. Hier zijn we gisteren ook al geweest en het aantal bijzondere soorten is hier alleen maar groter geworden. Buiten de Europese Kanarie zit hier nu ook een Bruine Boszanger.

Dag 7 - Goed begin van de dag....

Helaas laten ze zich niet zien (wel horen). Na een tijdje rijden we richting de Vuurtoren en lopen we richting de Tuintjes. In dit gebied verbouwde de vuurtorenwachters vroegen hun groenten en als je goed kijkt, kan je de vakken van de moestuintjes nog zien. De tuintjes worden gezien al een vogelrijk gebied, maar vandaag waren er meer vogelaars dan vogels.
We hebben verschillende vaste bezoekers van Texel gesproken en iedereen klaagt over het gebrek aan vogels. Na een rondje door de tuintjes, gaan we terug naar de auto en rijden we naar de parkeerplaats naast de vuurtoren.

Daar verruilen we onze 5D's met grote lenzen voor de 7D met groothoek en lopen we naar de voet van de vuurtoren. Dit is echt een site die je niet mag overslaan tijdens een bezoek aan Texel.

Dag 7 - Pad naar de Vuurtoren Eierland

Terug in de auto eten we onze bammetjes op en maken we een nieuw plan voor vanmiddag.

Na de lunch rijden we weer richting het reddingsboothuis. Ik heb even het geluk om een Europese Kanarie te zien, maar door de harde wind is het onmogelijk om een scherpe foto te maken.

Vanaf de parkeerplaats lopen we de duinen richting de vuurtoren in. Even weg uit de vogelaars drukte en de wind.
Na een heerlijke wandeling, keren we terug bij de auto. Tijd om een nieuw gebied te bezoeken.

Dag 7 - Vuurtoren Eierland

Uiteindelijk rijden we naar De Slufter.
De Slufter is een grotendeels door duinen omsloten strandvlakte, die in open verbinding met de Noordzee staat, waardoor een kwelderlandschap is ontstaan.
De Slufter maakt net als De Muy, deel uit van het Nationaal Park Duinen van Texel.

Dag 7 - Uitzicht over de Slufter

We parkeren onze auto aan het einde van de Oorsprong weg, waar de het voetpad over de dijk volgen. Het wandelpad loopt langs de rand van de kwelder en je heb er prachtig zicht op het hele gebied.
Aan het eind van het wandelpad heb je de mogelijkheid om richting  de Slufter monding te lopen. Dit houden we voor later deze week. Wij volgen het wandelpad richting de dijk, waar we nog even kunnen genieten van het imposante uitzicht.

Als we weer op aan de andere kant van de dijk zijn (t.h.v de Slufterweg) volgen we het wandelpad richting de auto. Hier zien we eindelijk wat vogeltjes die fotografeerbaar zijn.

Dag 7 - Tapuit - Northern wheatearDag 7 - Zoek de Tapuit

Als we weer bij de auto zijn, is het tijd om weer richting het appartement te gaan.

Voor we terugrijden naar het appartement, stoppen we nog even bij de supermarkt voor een paar biertjes.
Tijd om uit te blazen