Vogel-fotografie bij windkracht 5-6

4 oktober 2020 - Oosterend Terschelling, Nederland

We worden vandaag wakker van de storm.
Na het ontbijt gaan we terug naar de Dwarsdijk. Op basis van de waarnemingen van gisteren lopen we vandaar richting de Boschplaat.
We lopen langs weilanden, door een prachtig bos en komen uiteindelijk uit in een prachtig heidegebied.
Helaas zien we weinig vogeltjes en achteraf hadden we de camera beter thuis gelaten (scheelt een hoop spierpijn).
Omdat we steeds verder landinwaarts lopen besluiten we maar terug richting de auto te lopen.
We lunchen bij de dwarsdijk en zien in de verte de buien al aankomen.

Dag 4 - Bankje op TerschellingDag 4 - Slecht weer opkomst

Voordat we richting ons huisje rijden, doen we nog even een paar boodschappen.
Er zit even niets anders op dan de buien afwachten, de waterstanden checken en even kijken of er nog leuke waarnemingen zijn.

In de loop van de middag begint het weer op te klaren. We besluiten eerst de dijk op te lopen om te kijken of het water zich weer aan het terugtrekken is. Aan het begin staat het water (opgestuwd door de wind) nog erg hoog. Iets verderop is een deel alweer drooggevallen. Hier zien we de eerste Drieteenstrandlopers en Steenlopers alweer onder de kant.

Dag 4 - Scholeksters - Eurasian OystercatchersDag 4 - Bontbekplevier - Common Ringed PloverDag 4 - groep Drieteenstrandlopers - Group of Sanderlings

Naarmate we verder richting de Dwarsdijk lopen, worden de groepen vogels groter. We zien zelfs een aantal Rosse Grutto's.
Naarmate het water verder terugloopt, komen er meer mensen op de dijk en trekken de vogels zich verder terug.

Dag 4 - Rosse grutto - Bar-tailed GodwitDag 4 - Drieteenstrandloper - Sanderling

Omdat het weer, buiten de harde wind, nog steeds prima is, rijden we nogmaals richting het Heartbreak Hotel.
Volgens Waarnemingen.nl zijn gier voor de 2de dag op rij, Goudplevieren gezien.
Omdat we nu ongeveer weten waar ze zitten, kunnen we gericht op zoek. We hebben ze redelijk snel gevonden en kunnen zelfs nog redelijk dichtbij komen voor een paar foto's.

Dag 4 - Goudplevier - European golden ploverDag 4 - Strand van Terschelling

Na een korte strandwandeling keren we terug naar ons huisje.

Weer terug in ons huisje nemen we eerst een biertje op het terras van het huisje. Gewoon omdat het kan.

Na het uitzoeken van de foto's beginnen we voorzichtig aan het inpakken. Morgen gaan we Terschelling verlaten.

We hebben 2 "nieuwe" soorten kunnen toevoegen, maar hadden stiekem gehoopt op meer.