Van Terschelling via Harlingen en Den Helder naar Texel

5 oktober 2020 - Texel, Nederland

Vandaag gaan we Terschelling weer verlaten. Volgens de huisregels moeten we het huisje bezemschoon opleveren.
Dus voor het ontbijt zijn de bedden al afgehaald en is Wim al aan het stofzuigen.

Na het ontbijt pakken we de laatste spullen in en laden we de auto.
Na afscheid te hebben genomen van de eigenaar, rijden we richting West Terschelling.

Onderweg stoppen we nog even voor een paar boodschappen en dan is de volgende stop de haven.
Helaas regent het deze ochtend en onze plannen om de tijd totdat de boot vertrekt te vullen, vallen hiermee in het water.
Uiteindelijk lopen we een rondje door het centrum van West Terschelling en drinken we een warme chocolademelk aan de voet van de Brandaris.

Dag 5 - Warme chocolademelk met appeltaartDag 5 - de Brandaris

Als we weer bij de auto zijn, rijden we door naar de terminal. Hier gaat het iets anders dan op de heenweg. Nu willen ze wel alle tickets zien en mag ik tot op de boot in de auto blijven zitten.
Eenmaal aan boord parkeren we onszelf in de lounge. Buiten zitten is met dit weer geen optie. Helaas is het erg druk en ontkomen we er niet aan om ons plekje met andere reizigers te delen.
Echt Corona proof is dit niet echt. Binnen met een mondkapje op zitten is echt vervelend. Ik heb vandaag zo wie zo last van dat ding.

Dag 5 - op het parkeerdek wachten tot we eraf mogen

Als we in Harlingen aankomen, mogen we ook weer samen naar het parkeerdek. Ondanks dat we bijna voor aan staan, moeten we wachten totdat het onderste parkeerdek leeg is.

Eenmaal op het vasteland vervolgen we onze reis. De volgende stop is Den Helder.
In no-time rijden we over een regenachtige Afsluitdijk. De plannen om haverwege te stoppen voor een paar foto's laten we maar varen. De halve Afsluitdijk is afgesloten en er zijn op verschillende delen werkzaamheden.

In den helder aangekomen, zijn ook hier wegwerkzaamheden. Hierdoor moeten we een flink stuk omrijden.
Een gevolg hiervan is dat we de boot van 16:00 uur op een haar na missen. We zien hem net voor onze neus wegvaren.
Gelukkig gaat de volgende boot 30 minuten later.

Dag 5 - Net de boot gemist.....

Als we op Texel aankomen, zetten we meteen koers naar onze accommodatie.  Het is even zoeken, maar als we het eindelijk hebben gevonden en ons appartement binnenlopen, zijn we verbaasd over het formaat.
Het appartement op Terschelling was klein, maar het kan nog kleiner. De woonkamer, keuken en slaapkamer beslaan 1 en dezelfde ruimte. Je kan vanuit het bed net niet bij de koelkast komen, mar wel de koffiemachine aanzetten.
Gelukkig is het bed opklapbaar en op die manier hebben we een beetje meer leefruimte.

Gezien het nog licht is, gaan we de omgeving maar even verkennen. We zitten vlak bij het centrum van De Koog. Uiteindelijk besluiten we deze keer maar eens buiten de deur te eten. Voor het eerst deze reis genieten we van een maaltijd die we niet zelf hebben gekookt.